Project Description

Thesspolis 64 Cover final

Φωτογραφία: Άρις Γεωργίου, 2018

Ημερομηνία έκδοσης: Ιούνιος  2018 – Σεπτέμβριος 2018
Γλώσσα: Ελληνικά
Σελίδες: 120
Σχήμα/Διαστάσεις: 21×48
Κωδικός: 64
ISSN: 1108-5452
Τιμή: € 8.00

Εκδότης: Σταύρος Ανδρεάδης

Γενικός Διευθυντής: Κώστας Δ. Μπλιάτκας

Εκδοτική Επιτροπή: Γιώργος Αναστασιάδης, Σοφία Καρακώστα, Κώστας Δ. Μπλιάτκας, Σάκης Σερέφας, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Ελευθερία Στόικου, Στέλλινα Τρωιάνου, Ευάγγελος Χεκίμογλου

Συνεργάτες τεύχους:

Φανή Αθανασιάδου, Γιώργος Αναστασιάδης, Σταύρος Ανδρεάδης, Γιάννης Βανίδης, Ελένη Βράκα, Άρις Γεωργίου, Παναγιώτης Δόϊκος, Ελευθερία Θεοδωρούδη, Κλεοπάτρα Θεολογίδου, Χρίστος Ζαφείρης, Δημήτρης Καλοκύρης, Δήμητρα Καμαράκη, Σοφία Καρακώστα, Γιάννης Κεσσόπουλος,  Γιώργος Κορδομενίδης, Κώστας Κωτσάκης, Λίζα Μαμακούκα, Αλεξάνδρα Μυλωνά, Θάλεια Μαντοπούλου-Παναγιωτοπούλου, Κώστας Δ. Μπλιάτκας, Ηρακλής Παπαϊωάννου, Ντίνος Παπασπύρου, Χρύσα Πεταλά, Γιώτα Ρουμελιώτη, Σάκης Σερέφας, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Μικέλε Τροϊάνι, Στελλίνα Τρωιάνου, Ορχάν Τσολάκ, Στέργιος Τσιούμας, Γιάννης Χατζηγώγας, Ευάγγελος Χεκίμογλου

.

Editorial

Το Mataroa αναχωρεί

του Σταύρου Ανδρεάδη

Η παράξενη λέξη Mataroa είναι το όνομα ενός πλοίου που στα 1945, στις απαρχές του εμφυλίου πολέμου, μετέφερε περί τους διακόσιους Έλληνες διανοούμενους και νέους καλλιτέχνες από την Αθήνα στον Τάραντα με προορισμό το Παρίσι, και με πρωτοβουλία του Οκτάβιου Μερλιέ, διευθυντή του Γαλλικού Ινστιτούτου, ώστε να διασωθούν από τα δεινά του επερχόμενου σπαραγμού. Το πόσο οξυδερκής ήταν αυτή η πρωτοβουλία του Γάλλου φιλέλληνα, αποδείχτηκε από το γεγονός πως αρκετοί από τους διασωθέντες, ζώντας πια στο Παρίσι, σημάδεψαν με τον στοχασμό και το έργο τους την ευρωπαϊκή σκέψη του 20ού αιώνα.

Το όνομα αυτό δώσαμε – μετά την πειραματική έκδοση του πρώτου τεύχους με τον τίτλο Arti – στο δικό μας καράβι, ένα τεύχος «κιβωτό τέχνης», που ξεκινάει με μεγάλες φιλοδοξίες το δικό του παρθενικό ταξίδι σε δύσκολους καιρούς και σε ταραγμένα νερά, με στόχο να μεταφέρει και να προβάλει το έργο νέων και πρωτοποριακών Ελλήνων δημιουργών πέραν των συνόρων, στις μεγάλες πρωτεύουσες του κόσμου, ώστε να εξελιχθούν ταχύτερα οι ίδιοι, και οι δημιουργίες τους να λάβουν την αποδοχή και στήριξη που δικαιούνται. Εξάλλου, η αναχώρηση, ο πλους, οι ανοιχτοί ορίζοντες, η αναζήτηση, η συνομιλία, η ανταλλαγή, η ανακάλυψη είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν την ουσία ενός διάσημου, αρχετυπικού Έλληνα, αλλά και παγκόσμιου ήρωα, του ομηρικού Οδυσσέα, του οποίου το ταξίδι και οι περιπέτειες δεν τελειώνουν ποτέ.

Αντιγράφω από το εισαγωγικό κείμενο του Γιώργου Σκαμπαρδώνη: «Η τολμηρή, μοντέρνα καλλιτεχνική δημιουργία είναι ένας προφητικός καθρέφτης του επερχόμενου. Ο δημιουργός, ξεπερνώντας την επίφαση των πραγμάτων, βυθίζεται με προορατικό βλέμμα στα σπλάχνα τους και οιωνοσκοπεί όλα αυτά που επωάζονται, τα μετατρέπει σε έργο και το παρουσιάζει στην κοινωνία, για να δει αυτή το μελλοντικό της πρόσωπο: οικτρό, μεγαλειώδες, λαμπρό, περίπλοκο, τραγικό και ελπιδοφόρο».

Ας ευχηθούμε όλοι στο Mataroa καλό ταξίδι σε αυτήν την ευγενική, αλλά και αβέβαιη πορεία του.

 

 

 

 


Τι έζησε η Θεσσαλονίκη, πενήντα χρόνια πίσω, στις ταραγμένες «ημέρες του ‘68»; Που χάθηκαν τα θρυλικά «Τιτάνια», τα «Διονύσια» και η «Αγιαλιγούσα»; Τι διηγούνται οι κρυμμένες αρχαιότητες όταν έρχονται στο φως και πως επανασυνδέονται με τον αστικό ιστό; Ποια είναι η Θεσσαλονίκη που διασώζει ο Κώστας Γούναρης μέσα από τις ακουαρέλες του; Τι θέλει να πει ο νέος ηλικιακά αλλά και πρωτοεμφανιζόμενος ποιητής; Πως περιγράφει τη σχέση με τον πατέρας της  Κορνήλιο αλλά και αυτή με την μουσική η ερμηνεύτρια Κυβέλη Καστοριάδη; Πως απαθανατίζει την Πυλαία ο φωτογραφικός φακός; Όλα αυτά, αλλά και άλλα πολλά ερωτήματα βρίσκουν την απάντηση  στο νέο τεύχος του ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ

Το περιοδικό ανοίγει με το EDITORIAL του Σταύρου Ανδρεάδη για το νέο περιοδικό της Πολιτιστικής Εταιρείας «MATAROA» που έρχεται στο τέλος του μήνα και ακολουθεί η ενότητα ΟΣΑ ΔΕΝ ΛΕΕΙ Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ με 2 κείμενα των Σάκη Σερέφα και Σοφίας Καρακώστα σε φωτογραφίες των Frédéric Boissonnas, Ορχάν Τσολάκ και Ελένης Βράκα.

Στη στήλη ΙΝ MEMORIAM o πρόεδρος της Πολιτιστικής Εταιρείας Σταύρος Ανδρεάδης αποχαιρετά  τον Αντώνιο Αιμίλιο Ταχιάο  πρωτεργάτη, της Πολιτιστικής Εταιρείας, διαπρεπή Σλαβολόγο και καθηγητή της Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης, ενώ στις  ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΜΙΑ ΛΗΣΜΟΝΗΜΕΝΗ ΠΟΛΗ  ο Ευάγγελος Χεκίμογλου διηγείται γλαφυρά την ιστορία από τα  ιστορικά «Τιτάνια», τα «Διονύσια», και τη «Αγιά Ελεούσα» που ζουν πλέον μόνο στις θύμησες των παλιών Σαλονικιών.

Ακολουθεί η στήλη ΝΕΑ ΕΚΦΡΑΣΗ η οποία φιλοξενεί τέσσερεις νέους ποιητές, μέλη της Ομάδας Ποίησης του ΑΠΘ, που μιλούν για την ποίηση και τους ποιητές, τις προσωπικές τους αφετηρίες και το όραμά τους, αλλά και για το ρόλο του ποιητή στην κοινωνία. Η ίδια στήλη φιλοξενεί συνέντευξη του εικονογράφου Θανάση Πέτρου, συνδημιουργού του βραβευμένου με το βραβείο του Καλύτερου Κόμικ της χρονιάς για το 2018 από την Ακαδημία Ελληνικών Κόμικ “ Γρα Γρου, αλλά και άλλων σημαντικών graphic novels των τελευταίων χρόνων, που μιλά για τις ιστορίες που ζωντανεύει μέσα από τις εικόνες του.

Στη νεοεισαχθείσα στήλη ΜΕ ΤΗΝ ΔΙΚΗ ΜΟΥ ΠΙΝΕΛΙΑ η Ζωή Πεταλά καταθέτει τη δική της άποψη για τη διαρροή των νέων προς το εξωτερικό και την δυσκολία αλλά και την προσωπική νίκη, του να παραμείνει κάποιος στην πόλη του, και να παλέψει.

Ακολουθεί το εκτενές ΑΦΙΕΡΩΜΑ στις Ημέρες του ’68 στη Θεσσαλονίκη, σε κείμενα των Κώστα Δ. Μπλιάτκα, Γιώργου Σκαμπαρδώνη, Σάκη Σερέφα, Γιώργου Ολ. Αναστασιάδη, Χρίστου Ζαφείρη, Άρι Γεωργίου και Γιάννη Χατζηγώγα.  Χούντα και Παγκρατίδης, η δολοφονία του Γιώργου Τσαρουχά και η δίκη του Παύλου Ζάννα, η Παρένθεση του Τάκη Κανελλόπουλου και τα Κορίτσια στον Ήλιο στο φεστιβάλ Κινηματογράφου, η παραίτηση του Αριστόβουλου Μάνεση από το πανεπιστήμιο και το κυνήγι των πολιτικών νεολαιών, ο Τζόνι Χάλιντει και ο Ντίνος Χριστιανόπουλος, ο Διονύσης Σαββόπουλος και ο Αλμπέρτος Ναρ, οι Beatles και οι Ολύμπιανς,  δίνουν, μέσα από γλαφυρές περιγραφές, το  στίγμα των ημερών.

ΘΕΜΑ της έκδοσης αυτής είναι οι Κρυμμένες Αρχαιότητες των πόλεων -με εστίαση κυρίως σε αυτές της Θεσσαλονίκης-,  η επανένταξή τους στον αστικό ιστό και η γνωριμία τους από το ευρύ κοινό.  Η Φανή Αθανασίου και η Κλεοπάτρα Θεολογίδου, αρχιτεκτόνισσες – αναστηλώτριες, γράφουν για τη δύσκολη αλλά ενδιαφέρουσα συγκατοίκηση εντός πόλης με τις Αρχαιότητες σε σύγχρονες κρύπτες ενώ ο Καθηγητής της Προϊστορικής Αρχαιολογίας Κώστας Κωτσάκης και η Μουσειολόγος Ελευθερία Θεοδωρούδη γράφουν για τα Αόρατα Μνημεία και τις δυνατότητες της «επαναφοράς» τους, με τη συνδρομή της  ψηφιακής τεχνολογίας.

Στη στήλη ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΠΟΡΤΡΑΙΤΑ, ο ζωγράφος συνεργάτης της Μικρής Διαγωνίου Κώστας Γούναρης, μας ξεναγεί μέσα από τις ακουαρέλες του -που εικονίζουν το νοσταλγικό παρελθόν της πόλης- σε μια Θεσσαλονίκη που «έφυγε», ενώ παράλληλα αφηγείται μοναδικές στιγμές  όπως η ίδιος τις έζησε, όπως το Μαύρο Σάββατο του 1942.

Στην  ενότητα ΙΣΤΟΡΙΑ  η  Θάλεια Μαντοπούλου – Παναγιωτοπούλου, Καθηγήτρια του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών, Α.Π.Θ. αναφέρεται στο ναΐδριο του Αγίου Στυλιανού στο Άσυλο του Παιδιού, αρχιτέκτονας του οποίου υπήρξε ο Αριστοτέλης Ζάχος και εικονογράφος  του ο Πολύκλειτος Ρέγκος.

Ακολουθεί η στήλη ΕΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ με τον  Γιώργο Σκαμπαρδώνη να κατεβαίνει νοητά, χρόνια πριν, από το Λεωφορείο 10 ένα βράδυ στην Πλατεία Βαρδαρίου γνωστή τότε για τα παλιατζίδικά της αλλά και για τα κακόφημα σπίτια της. Στην ίδια στήλη ο Παναγιώτης Δόικος διηγείται μια προσωπική του  εμπειρία από το περίφημο ΟΛΥΜΠΟΣ ΝΑΟΥΣΑ, ενώ στο ΤΟΤΕ και ΤΩΡΑ που ακολουθεί, ο Άρις Γεωργίου παραθέτει και σχολιάζει δυο φωτογραφίες του ίδιου σημείου της Τσιμισκή, γωνίας με Φιλικής Εταιρείας, με 37 χρόνια διαφοράς μεταξύ τους.

Η Πυλαία του σήμερα δεσπόζει στη στήλη ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ, με αφορμή το πρόσφατα εκδοθέν  ομώνυμο λεύκωμα φωτογραφιών που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις UNIVERSITY STUDIO PRESS. Την Πυλαία απαθανατίζουν τέσσερεις νέοι φωτογράφοι (Νάσος Αβδαρμάνης, Διονύσης Μεταξάς, Ελένη Παπαϊωάννου, Ανδρέας Τσονίδης), ενώ τις φωτογραφίες περιγράφει ο Ηρακλής Παπαϊωάννου.

Ακολουθεί η στήλη ΜΝΗΜΕΣ ΔΙΑΓΩΝΙΟΥ με θύμησες γνωστών σαλονικιών, από τη Μικρή Διαγώνιο του Ντίνου Χριστιανοπούλου. Αφηγητής τη φορά αυτή ο ζωγράφος Ντίνος Παπασπύρου.

Έχοντας φτάσει αισίως στην 6η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ : ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ – ΕΠΙΚΟΛΛΗΣΗ ο Δημήτρης Καλοκύρης ανοίγει την αλληλογραφία του και θυμάται τον αμφισβητία ποιητή και θεωρητικό της Τέχνης, Νίκολας Κάλας.

Στις ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ φιλοξενείται η ερμηνεύτρια Κυβέλη Καστοριάδη, η οποία μιλάει για την σχέση της με την μουσική και την έως τώρα καλλιτεχνική της πορεία, αλλά και για τον πατέρα της, γνωστό φιλόσοφο Κορνήλιο Καστοριάδη, και για το ιστορικό πλοίο MATAROA.

Οι ΚΛΕΙΣΤΕΣ ΣΤΡΟΦΕΣ καταγράφουν τρεις σύγχρονες στιγμές ζωής:  η Στελλίνα Τρωιάνου περιγράφει την προσωπική της σχέση με τα γαλλικά και το πιάνο, θέτοντας το εύγλωττο όριο «γαλλικά και –ολίγον- πιάνο», η Λίζα Μαμακούκα  καταγράφει την ιστορία από ένα ακόμη «Καφεδάκι», αυτή την φορά φρεντοτσίνο, στην Παλιά Παραλία, ενώ ο Στέργιος Τσιούμας,  μέσα από ένα οδοιπορικό στην πόλη ανακαλύπτει το Καλοκαίρι.

Η στήλη ΘΕΑΤΡΟ τέλος, φιλοξενεί  ένα άρθρο του Γιάννη Κεσσόπουλου για την περίφημη ηθοποιό,  την Κυρία Κυβέλη, και τις συνεργασίες της με το ΚΘΒΕ.

Στο περιοδικό υπάρχουν ακόμη οι σταθερές στήλες ΕΝΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΛΕΩΣ του ερευνητή φωτογραφίας Ηρακλή Παπαϊωάννου με ένα σχόλιο πάνω σε μια φωτογραφία του  Δημήτρη Τοσίδη,  ΒΙΒΛΙΑ, με επιλογές και προτάσεις ανάμεσα στις πρόσφατες κυκλοφορίες των εκδοτικών οίκων, ΓΡΑΜΜΑΤΑ, με μια μετάφραση του ποιήματος του Dimcho Debelyanov Νύχτα στη Σαλονίκη (1916) από τον λογοτέχνη – μεταφραστή Σάκη Σερέφα σε εικονογράφηση της Δήμητρας Καμαράκη, ένα διήγημα της Αλεξάνδρας Μυλωνά, αλλά και ένα αφιέρωμα του Γιώργου Κορδομενίδη στην θεωρητικό της φιλοσοφίας και πεζογράφο Αλεξάνδρα Δεληγιώργη

Έργο εξωφύλλου:  Άρις Γεωργίου 2018.

Κυκλοφορεί σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα
Για ετήσιες συνδρομές ή αγορές T: 2310 551754, F: 2310 551748, E: 
info@peebe.gr                         

Ταυτότητα έκδοσης

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ

Τριμηνιαία Επιθεώρηση Πολιτισμού  που εκδίδεται από την Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος και καλύπτει θέματα ιστορίας, αρχαιολογίας, εικαστικών τεχνών, περιβάλλοντος, θεάτρου, κινηματογράφου, μουσικής, αρχιτεκτονικής, λογοτεχνίας, ποίησης και σχολιασμού της πολιτιστικής ζωής της Θεσσαλονίκης.

Τεύχος 64  Ιουνίου 2018 – Σεπτεμβρίου 2018  σελίδες 120

Τιμή τεύχους: € 8   –   Ετήσια συνδρομή εσωτερικού: € 30 / Ευρώπης: € 50 / λοιπών χωρών: € 60

Ιδιοκτησία: ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΩΝ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ

Εκδότης: Σταύρος Ανδρεάδης

Γενικός Διευθυντής: Κώστας Δ. Μπλιάτκας

Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος (Π.Ε.Ε.Β.Ε): Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρεία που ιδρύθηκε το 1995 από μία ομάδα επιχειρηματιών της Θεσσαλονίκης με σκοπό την παρέμβαση και προσφορά στα πολιτιστικά δρώμενα της Βορείου Ελλάδος.