Project Description

Ξενάγηση στην Ομίχλη Φωτογραφία: Γιάννης Δ. Βανίδης, 2018

Ξενάγηση στην Ομίχλη
Φωτογραφία: Γιάννης Δ. Βανίδης, 2018

Ημερομηνία έκδοσης: Μάρτιος  2018 – Μάιος 2018
Γλώσσα: Ελληνικά
Σελίδες: 112
Σχήμα/Διαστάσεις: 21×48
Κωδικός: 61
ISSN: 1108-5452
Τιμή: € 8.00

Εκδότης: Σταύρος Ανδρεάδης

Γενικός Διευθυντής: Κώστας Δ. Μπλιάτκας

Εκδοτική Επιτροπή: Γιώργος Αναστασιάδης, Σοφία Καρακώστα, Κώστας Δ. Μπλιάτκας, Σάκης Σερέφας, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Ελευθερία Στόικου, Στέλλινα Τρωιάνου, Ευάγγελος Χεκίμογλου

Συνεργάτες τεύχους: Γιώργος Αναστασιάδης, Σταύρος Ανδρεάδης, Γιάννης Βανίδης,
Ελένη Βράκα, Άρις Γεωργίου, Στέλλα Δρούγου, Δημήτρης Καλοκύρης, Δήμητρα Καμαράκη, Σοφία Καρακώστα, Γιάννης Καρατζόγλου, Κώστας Καρδερίνης, Γιώργος Κορδομενίδης, Λίζα Μαμακούκα,
Θάλεια Μαντοπούλου-Παναγιωτοπούλου, Κώστας Δ. Μπλιάτκας, Λίνα Μυλωνάκη, Λέων Νάρ, Ελένη Παπαϊωάννου, Ηρακλής Παπαϊωάννου, Γιώτα Ρουμελιώτη, Χρυσούλα Σαατσόγλου-Παλιαδέλη, Σάκης Σερέφας, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Μικέλε Τροϊάνι, Στελλίνα Τρωιάνου, Στέργιος Τσιούμας, Γιάννης Χατζηγώγας, Ευάγγελος Χεκίμογλου.

Editorial

του Κώστα Δ. Μπλιατκα

Θέμα πολιτισμού,

εν τέλει

 

Το θαλάσσιο μέτωπο της Θεσσαλονίκης είναι το στοιχείο που ενώνει την πόλη με

τη θάλασσα, την Ανατολή με τη Δύση, υπό τη γεωγραφική ή και την ποιητική θέαση.

Πέρασαν πολλά για να το καταλάβουμε. Χρόνια και έριδες. Ευτυχώς να λέμε, που

μεσολάβησε το έργο της ανάπλασης – αποκατάστασης της Νέας Παραλίας, το οποίο

βοήθησε όλους εμάς τους κατοίκους της να αντιληφθούμε ότι η πόλη οφείλει να

αγκαλιάζει ειρηνικά τον Θερμαϊκό, όταν το βλέμμα χαϊδεύει τον Όλυμπο απέναντι,

και να τον δει από τη μεριά της θάλασσας.

Αυτός είναι ο φυσικός της προσανατολισμός και ο “κατά χώρο” πρωταγωνιστής

της καθημερινότητας των κατοίκων.

Τι γίνεται όμως με τον “κατά χρόνο” πρωταγωνιστή, που δεν είναι άλλος από τη

μακραίωνη ιστορία της πόλης;

Δεν περισσεύει ο σεβασμός στην ιστορία, ούτε η ενημέρωση για τα μνημεία της

πόλης που αποτυπώνουν την ιστορία 23 αιώνων.

Παράλογο γεγονός υπό μία έννοια, αν σκεφτεί κανείς ότι, εκτός από τα

αστραφτερά σε αξία μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς της Θεσσαλονίκης που

επέλεξε η UNESCO, και τους θησαυρούς που εκτίθενται στα μουσεία, είναι και τα

ευρήματα που τα τελευταία χρόνια η αρχαιολογική σκαπάνη, με την ευκαιρία του

μετρό Θεσσαλονίκης, έφερε στο φως. Πρόκειται για έναν απίστευτο αριθμό νέων

ευρημάτων, που ξεπερνούν τις 300.000: τάφοι, χρυσά στεφάνια, σιντριβάνια, κινητά

αντικείμενα, ρωμαϊκά νεκροταφεία, τοιχογραφίες. Αλλάζει άρδην η όψη και ο

“προσανατολισμός” της πόλης, μόλις ολοκληρωθούν τα έργα, λένε πολλοί.

Και μολονότι είναι προφανές το όφελος που θα προέλθει από την της αλλαγή

του προσανατολισμού της πόλης, όταν το μετρό δοθεί σε κυκλοφορία και αποκτηθεί

επιτέλους το μέσο σταθερής τροχιάς που θα διευκολύνει την αστική κινητικότητα,

μικραίνοντας τον χρόνο των μετακινήσεων και ανακουφίζοντας το κέντρο της

πόλης, το όφελος επίσης σε πολιτιστικό επίπεδο δεν θα είναι ευκαταφρόνητο.

Τα ταξίδια του μετρό, εκτός από γρήγορα, θα είναι και συναρπαστικά, καθώς θα

αναδεικνύουν την ιστορία της Θεσσαλονίκης μέσα στον χρόνο, σμίγοντας το

παρελθόν με το παρόν πάνω σε διαδρομές πολιτισμού και ιστορίας. Η δημιουργία

Μουσείου Μετρό, όπου θα φιλοξενούνται τα αρχαιολογικά ευρήματα, αλλά και η

ανάπτυξη ευρημάτων σε ελεύθερους χώρους, μαζί με υφιστάμενα μνημεία ―

διαμορφώνοντας, κατ’ αυτόν τον τρόπο, ένα ανοιχτό μουσείο― θα αποκαταστήσουν

μία άλλη σχέση μεταξύ πολιτών, χρόνου και χώρου. Ζωντανότερη, διαδραστικότερη,

σοφότερη.

Και τότε ίσως ο τόπος να κερδίσει κάποιον από τον σεβασμό που του αναλογεί.

Και ένα μερίδιο αγάπης μεγαλύτερο…

 


Τι μεσολάβησε στα σαράντα χρόνια που πέρασαν από την μεγάλη ανακάλυψη του Μανόλη Ανδρόνικου στην Βεργίνα;  Ποια ήταν η περίεργη μοίρα της συνοικίας Campbell; Που ανταμώνουν νοητά οι διαδρομές του Βασίλη Βασιλικού, του Γιώργου Ιωάννου και του Ν.Γ. Πεντζίκη στην Θεσσαλονίκη; Πως ζωντανεύει η ιστορία των Εβραίων μέσα από τα αστυνομικά μυθιστορήματα του Γιάννη Μαρή; Πόσο διαφορετική ήταν η φτωχομάνα Θεσσαλονίκη στην δεκαετία του ’30 από σήμερα; Όλα αυτά αλλά και άλλα πολλά ερωτήματα βρίσκουν την απάντηση  στο νέο τεύχος του ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ

 

Μ’ ένα εκτενές αφιέρωμα στον Μανόλη Ανδρόνικο με αφορμή την συμπλήρωση σαράντα χρόνων από το μεγάλο του εύρημα, τον ασύλητο τάφο της Βεργίνας και ένα άρθρο για την εξαφανισμένη συνοικία Campbell,  με μια ιστορική αναδρομή στην φτώχεια των ημερών του ’30, που εγγράφουν ωστόσο την καινούργια φτώχεια των ημερών γύρω μας, αλλά και μια συνέντευξη του Σίμου Σαλτιέλ για τα εξώφυλλά των album -και όχι μόνο- της ροκ σκηνής της Θεσσαλονίκης, μ’ ένα οδοιπορικό στον φωτογραφικό κόσμο του Γιάννη Παντελίδη και μια από σκηνής αυτοεξομολόγηση του stand-up comedian Ανδρέα Πασπάτη, όλα αυτά, μαζί με  τις σταθερές στήλες του περιοδικού για την ΙΣΤΟΡΙΑ, την ΝΕΑ ΕΚΦΡΑΣΗ, τα ΒΙΒΛΙΑ, κυκλοφορεί το τεύχος Μαρτίου του περιοδικού ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ.

Το περιοδικό ανοίγει με το EDITORIAL του Κώστα Μπλιάτκα και ακολουθεί η ενότητα ΟΣΑ ΔΕΝ ΛΕΕΙ Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ με 2 επιλεγμένα φωτογραφικά ενσταντανέ των Ελένης Βράκα και Στέργιου Τσιούμα που σχολιάζουν αντίστοιχα οι Γιάννης Χατζηγώγας και  Στέργιος Τσιούμας.

Ακολουθεί η στήλη ΤΟΤΕ και ΤΩΡΑ όπου ο Άρις Γεωργίου παραθέτει και σχολιάζει δυο φωτογραφίες του ίδιου σημείου της παλιάς παραλίας με φόντο τον Όλυμπο και 15 χρόνια διαφορά μεταξύ τους.

Στη στήλη ΙΝ MEMORIAM o Σταύρος Ανδρεάδης παραθέτει δύο κείμενα του αείμνηστου γλωσσολόγου του ΑΠΘ Τάσου Χριστίδη για τον Δ. Μαρωνίτη και τον Μανόλη Ανδρόνικο

Στη στήλη ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΠΟΡΤΡΑΙΤΑ, και με αφορμή την συμπλήρωση 40 χρόνων από την εύρεση του ασύλητου τάφου στην Βεργίνα, φιλοξενείται το πορτραίτο του αρχαιολόγου Μανόλη Ανδρόνικου μέσα από τα μάτια και την πένα των συνεργάτιδων του στην  ανασκαφή, Ομότιμων Καθηγητριών της Αρχαιολογίας του ΑΠΘ, Χρυσούλας Σαατσόγλου – Παλιαδέλη και Στέλλας Δρούγου.

Ακολουθεί η στήλη ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΜΙΑ ΛΗΣΜΟΝΗΜΕΝΗ ΠΟΛΗ όπου ο Ευάγγελος Χεκίμογλου διηγείται γλαφυρά την ιστορία της συνοικίας Campbell, μιας συνοικίας που χάθηκε μέσα σε ένα βράδυ.

ΘΕΜΑ της έκδοσης αυτής είναι η φτώχεια στην Θεσσαλονίκη, μέσα από ένα άρθρο του Σάκη Σερέφα με τον εύγλωττο τίτλο ΟΠΟΥ ΦΤΩΧΟΣ ΚΙ Η ΜΟΙΡΑ ΤΟΥ για την μαθημένη στην φτώχεια, αλλά και έμπειρη στη φιλανθρωπία, Θεσσαλονίκη. Μια ιστορική αναδρομή στην τραγικότητα των ημερών του ’30, που εγγράφουν ωστόσο την καινούργια φτώχεια των ημερών γύρω μας.

Στην  ενότητα ΙΣΤΟΡΙΑ φιλοξενούνται τρία κείμενα:  Το πρώτο, του Γιώργου Αναστασιάδη, «φωτίζει» μοναδικές στιγμές και στιγμιότυπα ενός αιώνα στην παλιά παραλία της πόλης, από τον Κεμάλ ως τον Μάνο Χατζηδάκι.   Το δεύτερο κείμενο, του Λέων Ναρ, περιγράφει την κοσμοπολίτικη Θεσσαλονίκη του 20ου αιώνα μέσα από την ιστορική διαδρομή των γνωστών οικογενειών Αλλατίνη και Ντασό.  Το τρίτο, της Θάλειας Μαντοπούλου – Παναγιωτοπούλου, αναφέρεται στη ιστορία του Μητροπολιτικού Ναού της Θεσσαλονίκης προ της πυρκαγιάς του 1917, την εποχή δηλαδή που δεν ήταν Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς αλλά Άγιος Δημήτριος και ήταν…παραθαλάσσιος.

Ακολουθεί η στήλη ΕΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ με μια τριπλή  σπονδυλωτή περιήγηση σε τόπους της Θεσσαλονίκης, σε μια διαχρονική διαδρομή, που συνδέεται με το ιστορικό, το πολιτιστικό και το αφηγηματικό/λογοτεχνικό της πρόσωπο: Ξεκινά ο Γιώργος Σκαμπαρδώνης καθώς κατεβαίνει νοητά από το Λεωφορείο 10 στην Στάση Κολόμβου και περιδιαβαίνει την Κατούνη, την Συγγρού, την Βαλαωρίτου μέχρι τα Λαδάδικα, αφηγούμενος το προσωπικό του δρομολόγιο, εσωτερικό και εξωτερικό, πάνω στην γραμμή του Λεωφορείου της Χαριλάου.

Συνεχίζει ο Σάκης Σέρεφας με ένα πεζογράφημα, το οποίο, με αφορμή τα ευρήματα της Πυρκαγιάς του 1917, διηγείται  μια ανθρώπινη ιστορία εκατό χρόνων παλιά , που, ποιος ξέρει, τελικά μπορεί να επαναληφθεί στο μέλλον, αφού οι ανθρώπινες διαδρομές ακουμπούν η μια την άλλη μέσα στο χρόνο.  Την ενότητα κλείνει ο Γιάννης Καρατζόγλου με ένα άρθρο του για τους Εβραίους της Θεσσαλονίκης όπως αυτοί εμφανίζονται μέσα σε πολύ γνωστά έργα του Γιάννη Μαρή (Η εξαφάνιση του Τζων Αυλακιώτη, ο Θάνατος του Τιμόθεου Κώνστα, Έγκλημα στο Κολωνάκι κ.α.)

Ακολουθεί η στήλη ΜΝΗΜΕΣ ΔΙΑΓΩΝΙΟΥ με θύμησες γνωστών σαλονικιών, από την Μικρή Διαγώνιο του Ντίνου Χριστιανοπούλου. Πρώτος αφηγητής ο φωτογράφος Γιάννης Βανίδης.

Ακολουθεί η στήλη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ : ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ – ΕΠΙΚΟΛΛΗΣΗ όπου ο Δημήτρης Καλοκύρης θυμάται και καταγράφει μια δίκη κατά του περιοδικού Τραμ, πίσω στα 1972 με στόχο την λογοκρισία ενός ποιήματος του Ηλία Πετρόπουλου.

Οι ΚΛΕΙΣΤΕΣ ΣΤΡΟΦΕΣ καταγράφουν τρεις σημερινές στιγμές ζωής:  Ο Άρις Γεωργίου αναρωτιέται αν το να ανήκεις, συναισθηματικά και λειτουργικά σε μια πόλη, αποτελεί τελικά βαρίδιο ή εφαλτήριο, η Στελλίνα Τρωιάνου γίνεται νοσταλγός του rock (n roll) μια βραδιά στον Λωτό, ενώ η Λίζα Μαμακούκα  αφηγείται την ιστορία από ένα ακόμη «Καφεδάκι» αυτή την φορά «Ελληνικού, στην Άνω Πόλη».

Η στήλη ΝΕΑ ΕΚΦΡΑΣΗ φιλοξενεί τρεις νέους δημιουργούς της Θεσσαλονίκης την εικαστικό Μαρία Μπελιβάνη, τον φωτογράφο Γιάννη Παντελίδη και τον stand-up comedian Ανδρέα Πασπάτη.  Οι νέοι καλλιτέχνες μιλούν για την τέχνη που υπηρετούν, για τις δημιουργικές αναζητήσεις τους αλλά και για τον ρόλο του καλλιτέχνη στις δύσκολες ώρες.

Η στήλη ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ φιλοξενεί  ένα άρθρο της Λίνας Μυλωνάκη για το βιβλίο «Θυμάμαι» του Νίκου Γκροσδάνη, ακάματου θεατή και αποθησαυριστή του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Τέλος στη στήλη ΜΟΥΣΙΚΗ  ο Κώστας Καρδερίνης συνομιλεί με τον Σίμο Σαλτιέλ για όλα τα εξώφυλλά δίσκων που έχει σχεδιάσει με έμφαση στην συνεργασία του με την ροκ σκηνή της πόλης, τις Τρύπες και τα Ξύλινα Σπαθιά.

Στο περιοδικό υπάρχουν ακόμη οι σταθερές στήλες ΕΝΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΛΕΩΣ του ερευνητή φωτογραφίας Ηρακλή Παπαϊωάννου με ένα σχόλιο πάνω σε μια φωτογραφία της Ελένης Παπαιωάννου,  ΒΙΒΛΙΑ, με επιλογές και προτάσεις του Γιώργου Αναστασιάδη ανάμεσα στις πρόσφατες κυκλοφορίες των εκδοτικών οίκων, ΓΡΑΜΜΑΤΑ, με μια μετάφραση του ποιήματος του Jeromin de Rada ΣΑΝ ΔΥΟ ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΑ ΧΕΙΛΗ από τον λογοτέχνη – μεταφραστή Σάκη Σερέφα σε εικονογράφηση της Δήμητρας Καμαράκη, αλλά και ένα αφιέρωμα του Γιώργου Κορδομενίδη στο Λεωνίδα Προυσαλίδη

Έργο εξωφύλλου:  Γιάννης Βανίδης, Ξενάγηση στην Ομίχλη, 2018.

Κυκλοφορεί σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα
Για ετήσιες συνδρομές ή αγορές T: 2310 551754, F: 2310 551748, E: 
info@peebe.gr                         

Ταυτότητα έκδοσης

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ

Τριμηνιαία Επιθεώρηση Πολιτισμού  που εκδίδεται από την Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος και καλύπτει θέματα ιστορίας, αρχαιολογίας, εικαστικών τεχνών, περιβάλλοντος, θεάτρου, κινηματογράφου, μουσικής, αρχιτεκτονικής, λογοτεχνίας, ποίησης και σχολιασμού της πολιτιστικής ζωής της Θεσσαλονίκης.

Τεύχος 63  Μαρτίου 2018 –Μαΐου 2018  σελίδες 112

Τιμή τεύχους: € 8   –   Ετήσια συνδρομή εσωτερικού: € 30 / Ευρώπης: € 50 / λοιπών χωρών: € 60

Ιδιοκτησία: ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΩΝ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ

Εκδότης: Σταύρος Ανδρεάδης

Γενικός Διευθυντής: Κώστας Δ. Μπλιάτκας

Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος (Π.Ε.Ε.Β.Ε): Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρεία που ιδρύθηκε το 1995 από μία ομάδα επιχειρηματιών της Θεσσαλονίκης με σκοπό την παρέμβαση και προσφορά στα πολιτιστικά δρώμενα της Βορείου Ελλάδος.