Project Description

Layout 1

Έργο εξωφύλλου: Κίρρα-Σοφία Κυδώνη, Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο ΑΠΘ .

Βραβευμένο έργο του διαγωνισμού ζωγραφικής με τίτλο «η πόλη… το σπίτι μας» για παιδιά δημοτικών σχολείων της Θεσσαλονίκης, που διοργάνωσε ο σύλλογος «Οι Φίλοι της Νέας Παραλίας».

Ημερομηνία έκδοσης: Ιούνιος  2017 – Αύγουστος 2017
Γλώσσα: Ελληνικά
Σελίδες: 120
Σχήμα/Διαστάσεις: 21×48
Κωδικός: 57
ISSN: 1108-5452
Τιμή: € 8.00

Εκδότης: Σταύρος Ανδρεάδης

Γενικός Διευθυντής: Κώστας Δ. Μπλιάτκας

Εκδοτική Επιτροπή: Γιώργος Αναστασιάδης, Σοφία Καρακώστα, Κώστας Δ. Μπλιάτκας, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Ελευθερία Στόικου, Στελλίνα Τρωιάνου, Αλίκη Τσιρλιάγκου

Συνεργάτες τεύχους

Πολυξένη Αδάμ -Βελένη, Γιώργος Αναστασιάδης, Γιάννης Βανίδης, Ελένη Βράκα, Άρις Γεωργίου, Γιάννης Γκροσδάνης, Δημήτρης Καλοκύρης, Δήμητρα Καμαράκη, Σοφία Καρακώστα, Γιάννης Κεσσόπουλος, Γιώργος Κορδομενίδης, Ηλίας Κουτσούκος, Διονύσης Μεταξάς, Κώστας Μπλιάτκας, Λίνα Μυλωνάκη, Λέων Α. Ναρ, Πρόδρομος Νικηφορίδης, Ηρακλής Παπαϊωάννου,
Ντίνος Παπασπύρου, Γιώτα Ρουμελιώτη, Σάκης Σερέφας, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Ελευθερία Στόικου, Αννίτα Στυλοπούλου, Αλεξία Τζιώνα, Μικέλε Τροϊάνι, Στελλίνα Τρωιάνου, Ορχάν Τσολάκ, Στέργιος Τσιούμας, Ευάγγελος Χεκίμογλου

Editorial

Αθωότητα

του Σταύρου Ανδρεάδη

 

Στις παρυφές παλιών επαρχιακών δρόμων πολύ συχνά υπάρχουν θάμνοι και μικρά δένδρα που είτε φύτρωσαν μόνα τους εκεί είτε φυτεύτηκαν από ανθρώπινο χέρι, που στη συνέχεια τα ξέχασε αφήνοντάς τα στην τύχη τους.

Η όψη τους είναι θλιβερή, καθώς στέκουν εκεί μισοξεραμένα και γεμάτα αγκάθια, γκρίζα από τα σύννεφα της σκόνης και τις ριπές της λάσπης που όλο τον χρόνο κάθονται πάνω τους.

Θαρρείς πως είναι έτοιμα να ξεραθούν, κι όμως πεισματικά επιβιώνουν. Και μια φορά τον χρόνο, κάθε άνοιξη, γίνεται ένα θαύμα. Οι θλιβεροί θάμνοι γεμίζουν με ολόφρεσκα, λαμπερά, πράσινα φύλλα και υπέροχα λουλούδια εμφανίζονται, που ανοίγουν τα πλούσια πέταλά τους στο φως του ήλιου. Είναι εκθαμβωτικό το εύθραυστο μεγαλείο αυτών των νέων δημιουργημάτων, που δεν ξέρουν (ίσως και να μη θέλουν να ξέρουν…) σε ποια βάση στηρίζονται, αλλά ταυτόχρονα και τόσο ευάλωτο. Γιατί δυστυχώς πολύ σύντομα θα έρθει το πρώτο σύννεφο της σκόνης και η πρώτη ριπή της λάσπης…

 

Στις δυτικές συνοικίες της πόλης, μέσα σε δρόμους φθαρμένους και ανθρώπους, που η ζωή τούς έκανε σκυφτούς και γκρίζους, με σπασμένα, έρημα μαγαζιά και κουρέλια που κρέμονται στους στύλους, υπάρχει ένα Δημοτικό σχολείο.

Στο γυμνό τσιμέντο της αυλής του είναι η ώρα της πρωινής συγκέντρωσης. Ένα ζωντανό λιβάδι από υπέροχα ανθρώπινα λουλούδια γεμίζει τον χώρο. Είναι τόσο συγκλονιστική η ομορφιά της εύθραυστης αθωότητάς τους, που σου έρχεται να δακρύσεις. Ένα αγόρι με μαύρα λαμπερά βοστρυχωτά μαλλιά και γαλάζια μάτια μου χαμογελάει θαρραλέα. «Θα γίνω γιατρός» απαντάει χωρίς κανέναν δισταγμό. Δίπλα του ένα λεπτό ξανθό κοριτσάκι ―μαντόνα του Μποτιτσέλλι― με τη βαριά της πλεξούδα σκύβει ντροπαλά το κεφάλι.

Θα μπορούσα να στέκομαι εκεί για ώρες, άφωνος μπροστά σε αυτό το μεγαλείο, δυστυχώς όμως η διαδικασία δεν κρατάει πολύ. Με ένα σφύριγμα του διευθυντή, τα ανθρώπινα λουλούδια ορμούν τρέχοντας στις τάξεις τους. Σε ένα λεπτό η τσιμεντένια αυλή μένει πάλι γυμνή και άδεια.

Βγαίνω αργά από την πόρτα του σχολείου. Γύρω μου πάλι οι σκυφτοί, γκρίζοι άνθρωποι και η αδυσώπητη, φθαρμένη πόλη, που τρίζει τα πέτρινα δόντια της και περιμένει….


Με ΘΕΜΑ τα GRAFFITI στον αστικό ιστό και ΑΦΙΕΡΩΜΑ στην υπερρεαλίστρια θεσσαλονικιά ποιήτρια Μάτση Χατζηλαζάρου, με μια ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ του Καθηγητή της Αρχιτεκτονικής Νίκου Καλογήρου για την αρχιτεκτονική διάσταση της Πανεπιστημιούπολης του ΑΠΘ και μια αναδρομή στις Μέρες του ’77, αλλά και με μια ποικιλία άρθρων για τον Οδυσσέα Ελύτη της Θεσσαλονίκης, την οδό Τσιμισκή και την εξέλιξη της μέσα στον χρόνο, τα ιστορικά βιβλιοπωλεία της πόλης, την Νέα Παραλία και τις δράσεις της, το Αρχαιολογικό Μουσείο και την βιωματική εκπαίδευση, το μέλλον του ελληνικού ντοκιμαντέρ, και τις ιστορικές αφίσες του ΚΘΒΕ, όλα αυτά δίπλα στις σταθερές στήλες του περιοδικού για την ΝΕΑ ΕΚΦΡΑΣΗ, τα ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ, τα ΒΙΒΛΙΑ κυκλοφόρησε το νέο τεύχος (60) του περιοδικού ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ.

Το περιοδικό ανοίγει με ένα EDITORIAL του Σταύρου Ανδρεάδη και ακολουθεί η ενότητα ΟΣΑ ΔΕΝ ΛΕΕΙ Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ με 4 επιλεγμένα φωτογραφικά ενσταντανέ που σχολιάζουν οι Σάκης Σερέφας, Σταύρος Ανδρεάδης, Ελένη Βράκα και Γιώργος Σκαμπαρδώνης.

Τον λόγο στη συνέχεια  παίρνει η στήλη ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ με ένα σχόλιο για δυο φωτογραφίες με το ίδιο θέμα, με σαράντα έτη διαφοράς μεταξύ τους, του αρχιτέκτονα – φωτογράφου Άρι Γεωργίου.

Ακολουθεί η ενότητα ΘΕΜΑ με τέσσερα κείμενα για τα Graffiti στην πόλη, πάνω στο ερώτημα τι είναι τελικά το Graffiti, Τέχνη ή βανδαλισμός; των Ελένης Βράκα, Σοφίας Καρακώστα, Πρόδρομου Νικηφορίδη και Μικέλε Τροιάνι .

Η στήλη ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΠΟΡΤΡΕΤΑ φιλοξενεί ένα κείμενο του Γιώργου Σκαμπαρδώνη  για την   Μάτση Χατζηλαζάρου,  την  Θεσσαλονικιά υπερρεαλίστρια ποιήτρια, που σύνδεσε την ζωή  και το έργο της με τον Ανδ. Εμπειρίκο, τον Ανδρ. Καμπά και τον Κορνήλιο Καστοριάδη, και μυήθηκε στον γαλλικό σουρεαλισμό από τους ίδιους τους πρωτεργάτες του (Ματίς, Πικάσο, Μπρετόν).

Στις ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ  ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ Νίκος Καλογήρου συζητά με τον Κώστα Μπλιάτκα  για την αρχιτεκτονική ταυτότητα της Πανεπιστημιούπολης αλλά και για την σχέση της με την πόλη, ενώ στην θεματική ΙΣΤΟΡΙΑ ο  Ευάγγελος Χεκίμογλου «ιχνο-γραφεί» την οδό Τσιμισκή  μέσα από την ιστορική και αρχιτεκτονική της εξέλιξη, ξεκινώντας από την αρχιτεκτονική του  Εμπράρ και φθάνοντας στις ..πίττες του Τερκενλή.

Στη στήλη  ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ – ΕΠΙΚΟΛΗΣΗ  ο συγγραφέας Δημήτρης Καλοκύρης θυμάται τον Οδυσσέα Ελύτη, παραθέτει στιγμιότυπα από την μεταξύ τους αλληλογραφία και περιγράφει πρωτοβουλίες (αναδρομικές εκθέσεις, εκδηλώσεις) της Θεσσαλονίκης για τον μεγάλο ποιητή.

Τέσσερεις σκηνές καλοκαιριού και ισάριθμες φωτογραφίες του φωτογράφου ΣΤΕΡΓΙΟΥ ΤΣΙΟΥΜΑ, στη στήλη ΚΛΕΙΣΤΕΣ ΣΤΡΟΦΕΣ ενώνουν το χθες με το σήμερα σε ένα παραληρηματικό κείμενο του ίδιου  για το  Καλοκαίρι που έρχεται, αλλά και για τα καλοκαίρια που κουβαλάει μέσα του.

Η στήλη ΝΕΑ ΕΚΦΡΑΣΗ φιλοξενεί θέματα για την αρχιτεκτονική, την μουσική και τον δημιουργικό ακτιβισμό:  

– Τέσσερεις νεαροί απόφοιτοι της Αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ -παλιοί συμφοιτητές- , φτιάχνουν το αρχιτεκτονικό studio LOOPO και  μας εξηγούν πως η αρχιτεκτονική ως τέχνη πολυδιάστατη και πολυμορφική, βρίσκει χώρο και ανθεί στην Θεσσαλονίκη σε πείσμα της κρίσης

– Ο ερμηνευτής, συνθέτης, αυτοσχεδιαστής, πιανίστας  Παναγιώτης Δημόπουλος συζητά με την Αλεξία Τζιώνα για την μουσική δημιουργία, την μουσική ερμηνεία, την μουσική της ποίησης και την ποιητική της μουσικής και στοχάζεται πάνω στο ερώτημα «υπάρχει αρκετή ζωή για την μουσική;»

Η  Στελλίνα  Τρωιάνου με αφορμή την προγραμματισμένη εκδήλωση «Νέα Πασαρέλα 3», δράση για την ανακύκλωση που διοργανώνουν «Οι Φίλοι της Νέας Παραλίας», καταθέτει τις  σκέψεις της για την ανάγκη επανάχρησης των υλικών και περιγράφει πως ένα επιτυχημένο fashion event  ευαισθητοποιεί, διδάσκει και αναβαθμίζει την πόλη.                                                                   

Η στήλη ΕΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ φιλοξενεί τέσσερα κείμενα που ανασυνθέτουν εικόνες μιας πόλης που αλλάζει:

Πάρε το Λεωφορείο 10:  Στάση Καμάρα. Μια προσωπική και υπερχρονική  περιπλάνηση του συγγραφέα Γιώργου Σκαμπαρδώνη στην «δική του» Θεσσαλονίκη  με το Λεωφορείο της γραμμής  10.

 

– Μόλχο, Ραγιά και Μπαρπουνάκη γωνία. Αναφορές  και μνήμες για τα τρία ιστορικά βιβλιοπωλεία– στέκια λογοτεχνίας και λογοτεχνών-  της Θεσσαλονίκης, από τον Λέων Ναρ

 

– Μέρες του ’77. Σαράντα χρόνια μετά, ο Γιώργος Αναστασιάδης  ξεφυλλίζει την εφημερίδα «Θεσσαλονίκη»  και μνημονεύει γεγονότα και περιστατικά του 1977, πολιτικά, πολιτιστικά και ..αθλητικά.

 

– Πλασταράς, ο τελευταίος αρχοντορεμπέτης της Σαλονίκης. Ο ζωγράφος Ντίνος Παπασπύρου  θυμάται, περιγράφει και ζωγραφίζει τον αείμνηστο τελευταίο ρεμπέτη Νίκο Πλασταρά και τα χρόνια του «Καπηλειού», ναού του ρεμπέτικου στην Άνω Πόλη.

Στην στήλη ΜΟΥΣΕΙΑ η διευθύντρια  του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης Πολυξένη Αδάμ – Βελένη αναλύει την συμβολή του «νέου μουσείου» στη βιωματική εκπαίδευση μικρών και μεγάλων, με στόχο  μια καλύτερη πόλη.                                                               

 

Ακολουθεί η στήλη ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ με ένα κείμενο του Γιάννη Γκροσδάνη για το μέλλον του ελληνικού ντοκιμαντέρ εντός και εκτός Ελλάδος με αφορμή το πρόσφατο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης  και μια συνέντευξη του Δρ. Παιδαγωγικής Δημήτρη Γουλή στην Λίνα Μυλωνάκη, με αφορμή το βιβλίο του «Εικόνες της παιδικής ηλικίας», ένα βιβλίο με κινηματογραφική  και παιδαγωγική διάταση.

 

Το λόγο στη συνέχεια παίρνει η στήλη ΘΕΑΤΡΟ όπου ο Γιάννης Κεσσόπουλος αποθησαυρίζει

αφίσες – έργα τέχνης ιστορικών παραστάσεων του ΚΘΒΕ που έχουν φιλοτεχνήσει κάποιοι από τους σημαντικότερους Έλληνες εικαστικούς ( Σπ. Βασιλείου, Νικ. Εγγονόπουλος, Δημ. Μυταράς, Ευγ. Σπαθάρης, Νικ. Σαχίνης κ.α.) και ακολουθεί η στήλη ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ όπου  η εικαστικός Δήμητρα Καμαράκη συζητά με την Γιώτα Ρουμελιώτη  για την πολύ ιδιαίτερη τέχνη της ψηφίδας στο χθες και στο σήμερα.

 

Στο περιοδικό υπάρχουν ακόμη οι σταθερές στήλες ΕΝΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΛΕΩΣ του ερευνητή φωτογραφίας Ηρακλή Παπαϊωάννου με ένα σχόλιο πάνω σε μια φωτογραφία του Διονύση Μεταξά  ΒΙΒΛΙΑ, με επιλογές και προτάσεις του Γιώργου Αναστασιάδη ανάμεσα στις πρόσφατες κυκλοφορίες των εκδοτικών οίκων και ΓΡΑΜΜΑΤΑ, με μια μετάφραση του ποιήματος του Guillaume Apollinaire ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΩΝ ΚΟΖΑΚΩΝ ZAPOROGUES ΣΤΟΝ ΣΟΥΛΤΑΝΟ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ από τον λογοτέχνη Σάκη Σερέφα σε εικονογράφηση της Δήμητρας Καμαράκη, ένα διήγημα του Ηλία Κουτσούκου και ένα αφιέρωμα του Γιώργου Κορδομενίδη στον λογοτέχνη Τέλλο Φίλη .

Κυκλοφορεί σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα
Για ετήσιες συνδρομές ή αγορές T: 2310 551754, F: 2310 551748, E: 
info@peebe.gr

                                                                                                 

 

 

Ταυτότητα έκδοσης

 

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ

Τριμηνιαία Επιθεώρηση Πολιτισμού  που εκδίδεται από την Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος και καλύπτει θέματα ιστορίας, αρχαιολογίας, εικαστικών τεχνών, περιβάλλοντος, θεάτρου, κινηματογράφου, μουσικής, αρχιτεκτονικής, λογοτεχνίας, ποίησης και σχολιασμού της πολιτιστικής ζωής της Θεσσαλονίκης.

Τεύχος 60   Ιουνίου – Αυγούστου  2017  σελίδες 120

Τιμή τεύχους: € 8   –   Ετήσια συνδρομή εσωτερικού: € 30 / Ευρώπης: € 50 / λοιπών χωρών: € 60

Ιδιοκτησία: ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΩΝ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ

Εκδότης: Σταύρος Ανδρεάδης

Γενικός Διευθυντής: Κώστας Δ. Μπλιάτκας

Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος (Π.Ε.Ε.Β.Ε): Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρεία που ιδρύθηκε το 1995 από μία ομάδα επιχειρηματιών της Θεσσαλονίκης με σκοπό την παρέμβαση και προσφορά στα πολιτιστικά δρώμενα της Βορείου Ελλάδος.