Project Description

Layout 1

Εξώφυλλο: Η Μητρόπολη του Γρηγορίου Παλαμά και το κτίριο του παλιού μητροπολιτικού μεγάρου μετά την πυρκαγιά του 1917. ©Συλλογή Φωτογραφιών Πέτρου Μεχτίδη.

 

Ημερομηνία έκδοσης: Μάρτιος  2017 – Μάιος 2017
Γλώσσα: Ελληνικά
Σελίδες: 120
Σχήμα/Διαστάσεις: 21×48
Κωδικός: 57
ISSN: 1108-5452
Τιμή: € 8.00

Εκδότης: Σταύρος Ανδρεάδης

Γενικός Διευθυντής: Κώστας Δ. Μπλιάτκας

Εκδοτική Επιτροπή: Γιώργος Αναστασιάδης, Σοφία Καρακώστα, Κώστας Δ. Μπλιάτκας, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Ελευθερία Στόικου, Στελλίνα Τρωιάνου, Αλίκη Τσιρλιάγκου

Συνεργάτες τεύχους

Γιώργος Αναστασιάδης, Γιάννης Βανίδης, Ελένη Βράκα,  Άρις Γεωργίου, Βίκυ Γεωργίου, Δημήτρης Καλοκύρης, Δήμητρα Καμαράκη, Σοφία Καρακώστα, Κώστας Καρδερίνης, Γιάννης Κεσσόπουλος, Βασίλης Κολώνας, Γιώργος Κορδομενίδης, Λίζα Μαμακούκα, Πέτρος Μεχτίδης, Σίμος Μπενσασσών, Κώστας Δ. Μπλιάτκας, Λίνα Μυλωνάκη, Λέων Α, Νάρ, Παναγιώτης Παπαδημητρόπουλος, Ηρακλής Παπαϊωάννου, Γρηγόρης Πασχαλίδης, Διονύσης Σαββόπουλος, Σάκης Σερέφας, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Κωνσταντίνος Σφήκας, Μικέλε Τροϊάνι, Στελλίνα Τρωιάνου, Μαρίνος Τσαγκαράκης, Στέργιος Τσιούμας, Αλίκη Τσιρλιάγκου, Ευάγγελος  Χεκίμογλου.

Editorial

Τέχνη soft

του Κώστα Μπλιάτκα

Πολύ συχνά η Τέχνη φαίνεται σαν ένα soft πράγμα. Είναι εύκολο να θελήσουν να μικρύνουν τη σημασία της και να της κάνουν περικοπές, από ένα σχολικό συμβούλιο μέχρι μια κυβέρνηση, όταν υπάρχει οικονομική στενότητα και πολύ περισσότερο όταν υπάρχει μια πρωτόγνωρη οικονομική κρίση. Κι όμως, το υποτιθέμενο κέρδος είναι μια λάθος “εξοικονόμηση”, καθώς η κρίση συνήθως φέρνει μαζί της ―και ήδη το έκανε― και μια κρίση αξιών.

«Κλείνοντας τις πόρτες σε συγγραφείς, καλλιτέχνες, μουσικούς και διανοούμενους, όχι μόνο αποτυγχάνεις να κάνεις τη χώρα πιο ασφαλή, αλλά δημιουργείς και ένα είδος πολιτιστικού απομονωτισμού, που απειλεί τον δημιουργικό ιστό της» τονίζει σε άρθρο του στους New York Times o Thomas P. Campbell, διευθυντής του Metropolitan Museum of Art, το οποίο θεωρείται ως το μεγαλύτερο μουσείο τέχνης στο δυτικό ημισφαίριο.

Ο αρθρογράφος υπερασπίζεται τη λειτουργία του National Endowment for The Arts [Εθνικό Κληροδότημα για τις Τέχνες] απέναντι σε εξαιρετικά πιθανές περικοπές, και αφήνει σοβαρές αιχμές για τις ευρύτερες συνέπειες που έχει στην καθημερινή ζωή η υποβάθμιση της παρουσίας του πολιτισμού, βλέποντάς την ως επίθεση στην περιέργεια, τη δημιουργικότητα και τη νοημοσύνη των πολιτών.

Είναι πια κοινή η διαπίστωση ότι, λόγω της ξέφρενης ανάπτυξης της τεχνολογίας, ο πλανήτης γίνεται “μικρότερος” αλλά και πιο “αλλόκοτος”. Οι άνθρωποι χρειαζόμαστε όχι μόνο μια ζωτικής σημασίας καλλιτεχνική σκηνή, αλλά και μια διαρκή έμφαση στον πολιτισμό της καθημερινότητας. Αυτή θα μας εμπνεύσει για να καταλάβουμε ποιοι είμαστε και πώς φτάσαμε εδώ, και παράλληλα θα μας πείσει πως οι “άλλοι” ―χώρες και άνθρωποι άλλης κουλτούρας, θρησκείας, χρώματος κ.ά.― δεν είναι εχθροί αλλά εταίροι σε έναν περίπλοκο κόσμο. Τώρα πια, με πληρέστερο και πιο καθαρό τρόπο, βλέπουμε τις συνέπειες από τη διογκούμενη έλλειψη αυτής της επένδυσης.

Κι όμως, καλλιτέχνες, κυρίως νέοι, σε εξίσου δύσκολα χρόνια, μπόρεσαν με τα έργα τους όχι μόνο να ερμηνεύσουν τα μηνύματα της εποχής τους αλλά και να γίνουν οι καταλύτες για να αλλάξει αυτή η εποχή. Γιατί να μη συμβεί αυτό για άλλη μια φορά;

Αρκεί να μην αφεθούν να “μάχονται” λειψοί και μόνοι.

Μέχρι τότε, αξίζει να δούμε και να αξιολογήσουμε την είσοδο σε νέα εποχή των σχέσεων του κόσμου των επιχειρήσεων με την τέχνη και τη δημιουργία, ύστερα από δεκαετίες καχυποψίας αλλά και κυριαρχίας της άποψης ότι η κρατική επιχορήγηση είναι αυτή που αποκλειστικά απογειώνει τον πολιτισμό. Σ’ αυτό το νέο σταυροδρόμι φαίνεται πως γεννιούνται φρέσκες ιδέες και γόνιμες πρωτοβουλίες, οι οποίες μπορούν να διαμορφωθούν σε κάτι πληρέστερο από αυτό που παραδοσιακά θέτει τις επιχειρήσεις στον ρόλο του απλού “χρηματοδότη”.

Η Πολιτιστική Εταιρεία έχει χρέος να μην απουσιάζει από αυτήν την προοπτική. ‘Έχοντας αποσαφηνίσει πως στόχος της είναι να διαμορφώσει μια πλατφόρμα διαλόγου και προβληματισμού για τον πολιτισμό της καθημερινότητας και την ποιότητα ζωής στη Θεσσαλονίκη και τον ευρύτερο χώρο της, αγωνίζεται να είναι παρούσα με συγκεκριμένες προτάσεις και έργο.

 

 

 

 


Ένα εκτενές ΑΦΙΕΡΩΜΑ στην μεγάλη Πυρκαγιά της Θεσσαλονίκης (1917-2017), στον μύθο και στις οικιστικές και κοινωνικές της συνέπειες, ένα ΠΟΡΤΡΑΙΤΟ στον Νίκο Παπάζογλου, με μνήμες και διηγήσεις φίλων του, μια ποικιλία  άρθρων, για τον Δημήτρη Μυταρά και την συνεργασία του με το ΚΘΒΕ,  τον Νίκο Εγγονόπουλο και την σχέση του με την Θεσσαλονίκη, τον πρωτοετή φοιτητή της Αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ Λουκιανό Κηλαηδόνη, την πορεία της Στοάς Μοδιάνο στο χρόνο, το Γαλεριάνο Συγκρότημα, τα προτηλεοπτικά σινεμά της Θεσσαλονίκης και την μετεξέλιξή τους σε αίθουσες multiplex αλλά και οι σταθερές στήλες του περιοδικού για την ΝΕΑ ΈΚΦΡΑΣΗ, τη ΜΟΥΣΙΚΗ, τα ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ, τα ΒΙΒΛΙΑ είναι τα  θέματα που συνθέτουν το νέο τεύχος (59) του περιοδικού ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ που μόλις κυκλοφόρησε.


Το περιοδικό ανοίγει με ένα EDITORIAL του Κώστα Μπλιάτκα και ακολουθεί η ενότητα ΟΣΑ ΔΕΝ ΛΕΕΙ Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ με 4 επιλεγμένες φωτογραφίες που σχολιάζουν οι Παναγιώτης  Παπαδημητρόπουλος, Σάκης  Σερέφας, Στελλίνα Τρωιάνου, Μαρίνος Τσαγκαράκης,

Τον λόγο στη συνέχεια  παίρνει η στήλη ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ με ένα σχόλιο και δυο φωτογραφίες του αρχιτέκτονα – φωτογράφου Άρι Γεωργίου.

Ακολουθεί ένα ΑΦΙΕΡΩΜΑ, με αφορμή την συμπλήρωση 100 χρόνων από την Πυρκαγιά του 1917 στη Θεσσαλονίκη, με κείμενα των Γιώργου Σκαμπαρδώνη, Βασίλη Κολώνα, Ευάγγελου Χεκίμογλου και Πέτρου Μεχτίδη που αναφέρεται όχι μόνο στο ιστορικό γεγονός της πυρκαγιάς αλλά και  στις συνέπειες της για την πόλη, την αλλαγή του αστικού αλλά και του κοινωνικού τοπίου.

Η στήλη ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΠΟΡΤΑΙΤΑ φιλοξενεί το αφιέρωμα ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ ΚΑΙ ΦΙΛΟΙ με  κείμενα των Διονύση Σαββόπουλου, Άρι Γεωργίου, Κώστα Μπλιάτκα αλλά και μια συνέντευξη του επιστήθιου φίλου του Θεσσαλονικιού ερμηνευτή και στιχουργού του Κανείς εδώ δεν τραγουδά, του Τάκη Σιμώτα που θυμούνται τον Νίκο Παπάζογλου, τον ερμηνευτή, τον μουσικό, τον σαλονικιό.

Η στήλη ΚΛΕΙΣΤΕΣ ΣΤΡΟΦΕΣ  φιλοξενεί ένα κείμενο με αναμνήσεις του Σϊμου Μπενσασσών,  συμφοιτητή και φίλου του Λουκιανού Κηλαηδόνη, από τα χρόνια της φοίτησής τους στην Αρχιτεκτονική της Θεσσαλονίκης πενήντα χρόνια πριν.

Ακολουθεί η νέα στήλη του περιοδικού με τίτλο ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ – ΕΠΙΚΟΛΗΣΗ  που κρατά ο συγγραφέας Δημήτρης Καλοκύρης. Στο τεύχος αυτό ο συγγραφέας περιγράφει την σχέση του Νίκου Εγγονόπουλου με την πόλη της Θεσσαλονίκης μέσα από τα έργα αλλά και τις επισκέψεις του στην πόλη.

Στη στήλη για το ΘΕΑΤΡΟ ο δημοσιογράφος Γιάννης Κεσσόπουλος κάνει μια αναφορά στις σημαντικές συνεργασίες του Δημήτρη Μυταρά -στην κατασκευή σκηνικών και κουστουμιών- με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.

Η ενότητα ΦΩΤΟΓΡΑΦΪΑ φιλοξενεί δυο συνεργασίες: την «Άνοιξη» με φωτογραφίες και ένα αυτοβιογραφικό κείμενο του φωτογράφου Στέργιου Τσιούμα και το «Περιδιαβαίνοντας την πόλη» με ένα κείμενο γνώμης της φωτογράφου Ελένης για την Θεσσαλονίκη και τις αλλαγές που θα ήθελε να δει να συντελούνται για να γίνει η πόλη πιο φιλική προς τους κατοίκους της, πιο πράσινη και πιο καθαρή.

Η στήλη ΝΕΑ ΕΚΦΡΑΣΗ φιλοξενεί μια συνέντευξη της Μαριλίνας Τσίτσα, σχεδιάστριας ρούχων και κοσμημάτων, για την μόδα, τα trends και τα κοινωνικοπολιτικά της μηνύματα και μια συνέντευξη των κινηματογραφιστών Παναγιώτη Κουντουρά και Διονυσίας Αρβανίτου στην Λίνα Μυλωνάκη για ……

Ακολουθεί η στήλη ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ όπου η επιμελήτρια τέχνης Αλίκη Τσιρλιάγκου συνομιλεί με την Τουρκάλα εικαστικό Ardan Özmenoğlu μία από τις πιο δυναμικές φωνές της γενιάς της στην τουρκική εικαστική σκηνή.

Η νέο-εισαχθείσα στήλη ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ φιλοξενεί ένα κείμενο του Γιώργου Αναστασιάδη για το Cinema going στην προ τηλεοπτική Θεσσαλονίκη και ένα κείμενο της Λίνας Μυλωνάκη για τα multiplex και τις νέες έξυπνες οθόνες.

Ακολουθεί η στήλη ΙΣΤΟΡΙΑ με ένα κείμενο του ξεναγού και δημοσιογράφου της UNESCO Κωνσταντίνου Σφήκα για τον Γαλεριανό Συγκρότημα

Η στήλη ΕΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ φιλοξενεί τρία κείμενα που φωτίζουν τρεις διαφορετικούς τόπους της Θεσσαλονίκης Πάρε το Λεωφορείο 10:  Στάση Αγγελάκη του Γιώργου Σκαμπαρδώνη, Αγορά Μοδιάνο, η ανατολή της δύσης  του Λέων Ναρ και Η Υπόγα  του Γρηγόρη Πασχαλίδη.                                                                                

Η στήλη ΜΟΥΣΙΚΗ και ο Κώστας Καρδερίνης  παρουσιάζουν τα δισκάδικά της Θεσσαλονίκης που άντεξαν στο πέρασμα του χρόνου

Στο περιοδικό υπάρχουν ακόμη οι σταθερές στήλες ΕΝΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΛΕΩΣ του ερευνητή φωτογραφίας Ηρακλή Παπαϊωάννου με ένα σχόλιο πάνω σε μια φωτογραφία της  Βίκης Γεωργίου, ΒΙΒΛΙΑ, με επιλογές και προτάσεις του Γιώργου Αναστασιάδη ανάμεσα στις πρόσφατες κυκλοφορίες των εκδοτικών οίκων και ΓΡΑΜΜΑΤΑ, με μια μετάφραση του ποιήματος του Herman Melville «ΚΛΑΡΕΛ» από τον λογοτέχνη Σάκη Σερέφα σε εικονογράφηση της Δήμητρας Καμαράκη, ένα διήγημα της Λίζας Μαμακούκα και ένα αφιέρωμα του Γιώργου Κοροδμενίδη στον θεατρικό συγγραφέα Άκη Δήμου.

Εξώφυλλο: 1.     Η Μητρόπολη του Γρηγορίου Παλαμά και το κτίριο του παλιού μητροπολιτικού μεγάρου μετά την πυρκαγιά του 1917. ©Συλλογή Πέτρου Μεχτίδη.

Κυκλοφορεί σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα
Για ετήσιες συνδρομές ή αγορές T: 2310 551754, F: 2310 551748, E: 
info@peebe.gr

                                                                                                 

Ταυτότητα έκδοσης

 

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ

Τριμηνιαία Επιθεώρηση Πολιτισμού  που εκδίδεται από την Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος και καλύπτει θέματα ιστορίας, αρχαιολογίας, εικαστικών τεχνών, περιβάλλοντος, θεάτρου, κινηματογράφου, μουσικής, αρχιτεκτονικής, λογοτεχνίας, ποίησης και σχολιασμού της πολιτιστικής ζωής της Θεσσαλονίκης.

Τεύχος 59  Μάρτιος 2017 – Μάιος  2017  σελίδες 120

Τιμή τεύχους: € 8   –   Ετήσια συνδρομή εσωτερικού: € 30 / Ευρώπης: € 50 / λοιπών χωρών: € 60

Ιδιοκτησία: ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΩΝ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ

Εκδότης: Σταύρος Ανδρεάδης

Γενικός Διευθυντής: Κώστας Δ. Μπλιάτκας

 

Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος (Π.Ε.Ε.Β.Ε): Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρεία που ιδρύθηκε το 1995 από μία ομάδα επιχειρηματιών της Θεσσαλονίκης με σκοπό την παρέμβαση και προσφορά στα πολιτιστικά δρώμενα της Βορείου Ελλάδος.