Project Description

Layout 1

Εξώφυλλο: Φιλοποίμην Κωνσταντινίδης   «Προκυμαία με τον Λευκό Πύργο στο βάθος» Ελαιογραφία σε ξύλο, έργο της περιόδου 1949 – 1953

 

 

Ημερομηνία έκδοσης: Δεκέμβριος  2016 – Φεβρουάριος 2017
Γλώσσα: Ελληνικά
Σελίδες: 120
Σχήμα/Διαστάσεις: 21×48
Κωδικός: 57
ISSN: 1108-5452
Τιμή: € 8.00

Εκδότης: Σταύρος Ανδρεάδης

Γενικός Διευθυντής: Κώστας Δ. Μπλιάτκας

Εκδοτική Επιτροπή: Γιώργος Αναστασιάδης, Σοφία Καρακώστα, Κώστας Δ. Μπλιάτκας, Παντελής Σαββίδης, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Ελευθερία Στόικου, Αλίκη Τσιρλιάγκου

Συνεργάτες τεύχους

Γιώργος Αναστασιάδης, Γιάννης Βανίδης, Ελένη Βράκα,

Άρις Γεωργίου, Ηρακλής Γκουντάρας, Όλγα Δεληγιάννη,

Αναστάσιος Δομπράκης, Χρίστος Ζαφείρης, Δημήτρης Καλοκύρης,

Δήμητρα Καμαράκη, Σοφία Καρακώστα, Γιάννης Καρατζόγλου,

Θεόδωρος Καρανίκας, Κώστας Καρδερίνης, Δωροθέα Κοντελετζίδου,

Γιώργος Κορδομενίδης, Πηγή Κωνσταντίνου, Θέμης Λιβεριάδης,

Μανόλης Μανωλεδάκης, Αλέξανδρος Μιχαήλ, Κώστας Μπλιάτκας,

Λέων Α. Ναρ, Δώρης Οικονόμου, Βασίλης Παντελίδης,

Ηρακλής Παπαϊωάννου, Θοδωρής Ρακόπουλος, Γιώτα Ρουμελιώτη,

Γιώργος Σαββουλίδης, Σάκης Σερέφας, Γιώργος Σκαμπαρδώνης,

Μικέλε Τροϊάνι, Στελλίνα Τρωιάνου, Νικολέτα Τσικώτη,

Στέργιος Τσιούμας, Ευάγγελος Χεκίμογλου.

Editorial

του Σταύρου Ανδρεάδη

Ευρωπαϊκός πολιτισμός

«[…] Η Ευρώπη, που διαμόρφωσε πέρα για πέρα τις ιδεολογίες που κυριαρχούν
σήμερα στον κόσμο, τις βλέπει τώρα να στρέφονται εναντίον της. Έχει ανάγκη
σήμερα από αναπνοή, από άνεση, από σκέψεις που να μην είναι επαρχιακές, όπως
είναι τώρα όλες οι σκέψεις μας. Οι παρισινές ιδέες είναι επαρχιακές, οι αθηναϊκές
ιδέες είναι επίσης επαρχιακές, με την έννοια ότι όλοι δυσκολευόμαστε πολύ να
έχουμε αρκετή επαφή, αρκετές γνώσεις, να αναμειγνύουμε τις σκέψεις μας, ώστε να
καθίστανται γόνιμες και γονιμοποιές συνάμα […].
[…] Τα τραύματα από τον πρόσφατο πόλεμο είναι ακόμα πολύ νωπά, υπερβολικά
οδυνηρά. Βρισκόμαστε έτσι μπροστά σε μεγάλα εμπόδια. Πρέπει όμως να
αγωνιστούμε για να κατορθώσουμε να υπερνικήσουμε τα εμπόδια αυτά και να
φτιάξουμε την Ευρώπη, επιτέλους την Ευρώπη, όπου το Παρίσι, η Αθήνα, η Ρώμη,
το Βερολίνο θα είναι οι κεντρικοί νευρώνες μιας Αυτοκρατορίας της μέσης οδού […]»
Αυτά τα λόγια ειπώθηκαν από τον Albert Camus, το κορυφαίο ίσως ευρωπαϊκό
πνεύμα του 20ού αιώνα, σε μια ιστορική διάλεξή του τον Απρίλιο του 1955 στην
Αθήνα.
Η Ευρώπη, μια Αυτοκρατορία της μέσης οδού…

Έχουν περάσει από τότε περισσότερα από 60 χρόνια. Τα τραύματα του πολέμου
επουλώθηκαν, το βιοτικό επίπεδο των ευρωπαϊκών λαών βελτιώθηκε θεαματικά,
υπάρχει πλέον η Ευρωπαϊκή Ένωση, ένα κοινό νόμισμα, τα εσωτερικά σύνορα έχουν
καταργηθεί.

Όλα αυτά είναι επιτεύγματα που θα φάνταζαν εντελώς αδιανόητα το 1955, όταν
ο Camus ξετύλιγε το όραμά του για τον κοινό ευρωπαϊκό πολιτισμό.
Πού βρίσκεται όμως ο κοινός ευρωπαϊκός πολιτισμός σήμερα;
Αυτό που θα μπορούσε να είναι το ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα της Ευρώπης,
περισσότερο από ποτέ απαραίτητο τώρα, που ο πλανήτης φαίνεται να μπαίνει σε
σκοτεινούς δρόμους αβεβαιότητας, δεν μπόρεσε να βρει τον δρόμο του, μένοντας
όπως ήταν το 1955, ίσως και σε ακόμα χειρότερη θέση.
Δεν υπάρχουν σήμερα στην Ευρώπη οι μεγάλοι διανοητές, που θα μπορούσαν να
οραματισθούν σαν τον Camus.
Οι ιδέες και οι προσεγγίσεις στον χώρο του πολιτισμού είναι πιο εσωστρεφείς και
κατακερματισμένες, πιο κοντόμυαλες, πιο επαρχιακές τελικά, από ποτέ.
Πολύ φοβάμαι πως η Ευρώπη θα πληρώσει ακριβά αυτή την παταγώδη πολιτιστική
αποτυχία της.


Μια σύντομη παραμονή του Ανδρέα Εμπειρίκου στην Θεσσαλονίκη , μια ιστορική αναδρομή στις επισκέψεις του Αλέξανδρου Παπαναστασίου στην πόλη, ένα εκτενές αφιέρωμα στον σημαντικό ζωγράφο Φιλοποιμένα Κωνσταντινίδη, μια προσωπική κατάθεση ενός φίλου του για τις  περιπλανήσεις του Αντώνη Σουρούνη στην πόλη, ένα ενδιαφέρον άρθρο για την τρέλα και την ψυχική υγεία  στην τοπική ιστορία και μια αποκαλυπτική αποτύπωση  της μεταβολής  της Νέας Παραλίας σε μια νέα γειτονιά, μέσα από τα μάτια των ανθρώπων που συγχρωτίζονται και συναντιούνται στους αναπλασμένους χώρους της , είναι μεταξύ άλλων , θέματα που κοσμούν το νέο τεύχος  (58) του περιοδικού ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ που μόλις κυκλοφόρησε.

Όλα αυτά,  μαζί με μια σειρά θεμάτων αφιερωμένων στην Ιστορία, στη Φωτογραφία, στις ιστορικές Διαδρομές και Περιηγήσεις, στη Μουσική, στην Ποίηση, στη Λογοτεχνία, στα Εικαστικά και στη Σύγχρονη Δημιουργία.

 

Το περιοδικό ανοίγει με ένα Editorial του Σταύρου Ανδρεάδη και ακολουθεί η ενότητα ΟΣΑ ΔΕΝ ΛΕΕΙ Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ με 4 επιλεγμένες φωτογραφίες που σχολιάζουν οι Ευάγγελος Χεκίμογλου, Σάκης Σερέφας, Ελένη Βράκα και Στελλίνα Τρωιάνου.

Τον λόγο στη συνέχεια  παίρνει η στήλη ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ με ένα σχόλιο του αρχιτέκτονα – φωτογράφου Άρι Γεωργίου.

Η στήλη ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΠΟΡΤΑΙΤΑ ανοίγει με ένα αφιέρωμα στον σημαντικό εκφραστή του μοντερνισμού, ζωγράφο  Φιλοποιμένα Κωνσταντινίδη (1909–1992) με  κείμενα των Θέμη Λιβεριάδη, Ηρακλή Γκουντάρα και Δώρη Οικονόμου, και ολοκληρώνεται με μία αναδρομή  στις ιστορικές επισκέψεις του Αλέξανδρου Παπαναστασίου στη Θεσσαλονίκη, που συγγράφει ο Γιώργος Αναστασιάδης με αφορμή τη συμπλήρωση των ογδόντα χρόνων από τον θάνατό του γνωστού πολιτικού και διανοητή (1876 -1936).

Ακολουθεί μια νέα στήλη με τίτλο ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ – ΕΠΙΚΟΛΗΣΗ  που στο εξής θα κρατά ο συγγραφέας Δημήτρης Καλοκύρης. Στο τεύχος αυτό ο συγγραφέας περιγράφει μια συνάντηση του με τον περίφημο ποιητή  Ανδρέα Εμπειρίκο  και μια  όχι ευρέως γνωστή επίσκεψη του ποιητή στη Θεσσαλονίκη του  ‘60.

Στη στήλη ΚΛΕΙΣΤΕΣ ΣΤΡΟΦΕΣ που βρίσκεται στη συνέχεια φιλοξενούνται δύο κείμενα:  το Νύχτες με τον Αντώνη Σουρούνη,  ένα κείμενο «από καρδιάς», του Γιώργου Σκαμπαρδώνη που θυμάται και περιγράφει περιπλανήσεις με τον πρόσφατα χαμένο συγγραφέα σε σοκάκια της Θεσσαλονίκης,   και το Χειμώνας, μια «λογο-φωτογραφική» εξομολόγηση σε παρελθόντα χρόνο του φωτογράφου Στέργιου Τσιούμα.

Στη στήλη ΝΕΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ η δημοσιογράφος Γιώτα Ρουμελιώτη συνομιλεί με τον νεαρό ζωγράφο Αλέξανδρο Τσάκωνα και η συνθέτρια και ερμηνεύτρια Πηγή Κωνσταντίνου παρουσιάζει το καλλιτεχνικό alter ego της, την Nayra

Η ενότητα ΙΣΤΟΡΙΑ φιλοξενεί πέντε πολύ ιδιαίτερα άρθρα για την ιστορία της Θεσσαλονίκης.

«Έξι θέατρα και ένα ωδείο»: άρθρο του Χρίστου Ζαφείρη που περιγράφει την ιστορία επτά καλλιτεχνικών σκηνών στο χρονικό όριο ενός αιώνα, κάποιες εξ αυτών εξαφανίστηκαν, κάποιες ωστόσο  υπάρχουν ακόμη, στην περιοχή δίπλα στον Λευκό Πύργο.

«Για μια ιστορία της τρέλας στη Θεσσαλονίκη»:  μια ιστορική αναδρομή του Ευάγγελου Χεκίμογλου, από τους δια Χριστόν Σαλούς στους τρελούς της πόλης,  στην ψυχική νόσο και τα  ψυχιατρικά ιδρύματα στην τοπική ιστορία.

«Ένας παράδεισος που τον έλεγαν Χορτιάτη»: άρθρο του καθ. Κλασικής Αρχαιολογίας Μανόλη Μανολεδάκη για το Χορτιάτη του μεσοπολέμου και ένα πλάνο για μια ρημοτόμιση …που δεν έγινε ποτέ.

«Θεσσαλονικέων Φως»: το γ’  μέρος του αφιερώματος του συγγραφέα Γιάννη Καρατζόγλου, στην τελευταία φάση του ηλεκτροφωτισμού στην Θεσσαλονίκη (1900 – 1950)

«Το «Κεντρικό» Νοσοκομείο και οι μυστικές κρυψώνες του»: άρθρο του Λέων Α. Ναρ για το Νοσοκομείο «Γεννηματάς» πρώην Κεντρικόν και τα μυστικά περάσματα που κρύβει στα σπλάχνα του.

Η στήλη ΕΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ανοίγει με μια εισαγωγή του Κ. Δ. Μπλιάτκα στις εξομολογήσεις  πέντε ανθρώπων που είδαν τη Νέα Παραλία να αλλάζει τη ζωή τους και να μετατρέπεται σε χώρο θελκτικό και φιλικό που πλέον φιλοξενεί ένα μεγάλο μέρος της καθημερινότητάς τους. Το άρθρο κοσμείται από τις πέντε πρώτες βραβευμένες φωτογραφίες του διαγωνισμού Paraliazo_2 που διοργάνωσε ο σύλλογος ΦΙΛΟΙ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΠΑΡΑΛΙΑΣ.  Η στήλη παράλληλα φιλοξενεί και την 10η  στάση στο δρομολόγιο της προσωπικής διαδρομής-αναπόλησης του συγγραφέα Γιώργου Σκαμπαρδώνη με το «Λεωφορείο 10», να σταματά στη Στάση ΔΕΘ.

Ακολουθεί η ενότητα ΔΡΟΜΟΙ ΠΑΛΙΟΙ με ένα κείμενο της αρχιτεκτόνισσας  Όλγας Δεληγιάννη με ένα περίπατο στην πόλη  -μια ενδιαφέρουσα Πολιτιστική Διαδρομή – από τα Κάστρα και την Άνω Πόλη, μέχρι τον Άγιο Δημήτριο, με την βοήθεια ενός ευσύνοπτου οδηγού για τα μνημεία και τους ιστορικούς τόπους που απαντώνται.

Η στήλη ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ παρουσιάζει  ένα αυτό-πορτρέτο  του φωτογράφου  της Θεσσαλονίκης και των λογοτεχνών της Γιάννη Βανίδη, συνοδευόμενο από ένα εξαιρετικό δείγμα της δουλειάς του, η στήλη ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ φιλοξενεί ένα ενδιαφέρον άρθρο της Δωροθέας Κοντελετζίδου για τις γυναίκες καλλιτέχνες και την ιδιαιτερότητα του έργου τους λόγω φύλου, ενώ η στήλη ΜΟΥΣΙΚΗ παρουσιάζει -δια χειρός Κώστα Καρδερίνη– τον συλλέκτη σπάνιων βινυλίων Θόδωρο Παπαδόπουλος, το γνωστό ιδιοκτήτη του bar Berlin της Θεσσαλονίκης, ο οποίος  μας ξεναγεί στα «άδυτα» της συλλογής του.

Στο περιοδικό υπάρχουν ακόμη οι σταθερές στήλες ΕΝΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΛΕΩΣ του ερευνητή φωτογραφίας Ηρακλή Παπαϊωάννου με ένα σχόλιο πάνω σε μια φωτογραφία της Ευδοξίας Ράδη, ΒΙΒΛΙΑ, με επιλογές και προτάσεις του Γιώργου Αναστασιάδη ανάμεσα στις πρόσφατες κυκλοφορίες των εκδοτικών οίκων και ΓΡΑΜΜΑΤΑ, με μια μετάφραση του ποιήματος του Yehuda Haim Aaron haCohen Perahia «Μετά την καταστροφή στη Σαλονίκη» από τον λογοτέχνη Σάκη Σερέφα σε εικονογράφηση της Δήμητρας Καμαράκη, ένα διήγημα του Θοδωρή Ρακόπουλου και ένα αφιέρωμα του Γιώργου Κοροδμενίδη στην ποιήτρια Χλόη Κουτσουμπέλη.

Εξώφυλλο: Φιλοποίμην Κωνσταντινίδης «Προκυμαία με τον Λευκό Πύργο στο βάθος», ελαιογραφία σε ξύλο, 1949-1953.

Κυκλοφορεί σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα
Για ετήσιες συνδρομές ή αγορές T: 2310 551754, F: 2310 551748, E: 
info@peebe.gr