Project Description

Layout 1

Εξώφυλλο: Tassa Μπιτσάνη – Πέτρου «Λιμάνι. Δίδυμοι Πύργοι» Λάδι – ακρυλικό, 2010

 

 

 

Ημερομηνία έκδοσης: Σεπτέμβριος 2016 – Νοέμβριος 2016
Γλώσσα: Ελληνικά
Σελίδες: 112
Σχήμα/Διαστάσεις: 21×48
Κωδικός: 57
ISSN: 1108-5452
Τιμή: € 8.00

Εκδότης: Σταύρος Ανδρεάδης

Γενικός Διευθυντής: Κώστας Δ. Μπλιάτκας

Εκδοτική Επιτροπή: Γιώργος Αναστασιάδης, Σοφία Καρακώστα, Κώστας Δ. Μπλιάτκας, Παντελής Σαββίδης, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Ελευθερία Στόικου, Αλίκη Τσιρλιάγκου

Συνεργάτες τεύχους

Γιώργος Αναστασιάδης, Γιάννης Βανίδης,  Άρις Γεωργίου, Κώστας Ζουράρις, Πάνος Θεοδωρίδης, Δήμητρα Καμαράκη, Σοφία Καρακώστα, Γιάννης Καρατζόγλου, Γιάννης Κεσσόπουλος, Γιώργος Κορδομενίδης, Βενετία Κουτσού, Θέμης Λιβεριάδης, Γεώργιος Μανουσάκης, Ηρακλής Μοσκώφ, Πόπη Μοσκώφ, Κώστας Μπλιάτκας, Γιάννης Μπουτάρης, Λίνα Μυλωνάκη, Λέων Α, Νάρ, Ηρακλής Παπαϊωάννου, Ντίνος Παπασπύρου, Ευδοξία Ράδη, Σάκης Σερέφας, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Φρανσουάζ Σμέλτς, Περικλής Σφυρίδης, Αλεξία Τζιώνα, Μικέλε Τροϊάνι, Στελλίνα Τρωιάνου, Λιάνα Τσιρίδου, Αλίκη Τσιρλιάγκου, Ευάγγελος  Χεκίμογλου. Μαρία Χούκλη.

Editorial

του Ιωάννη Μπουτάρη

20 Χρόνια ΠΕΕΒΕ

Συμμετείχα ως ιδρυτικό μέλος σε μια πρωτοβουλία που ξεκίνησε με πρωτεργάτες μια ομάδα επιχειρηματιών που ανησυχούσαν για το μέλλον αυτής της πόλης· που πίστευαν ότι οφείλουν να προσφέρουν στην κοινωνία όχι μόνο μέσα από την επιχειρηματική τους δράση αλλά και μέσα από άλλου τύπου πρωτοβουλίες. Και … εγένετο η Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος.

Σ’ ένα κλίμα, που ακόμα κυριαρχεί, και το οποίο εκφράζεται με τη βασική αντίληψη που έχει καλλιεργηθεί από πολύ παλιά και από κάθε πολιτικό κόμμα, ότι ο επιχειρηματίας είναι «εκμεταλλευτής» και η επιχειρηματικότητα «αρνητική αξία», η κίνηση αντιμετωπίστηκε με καχυποψία.

Στην πορεία αποδείχτηκε ότι επρόκειτο γι’ αυτό που πραγματικά ένας ενσυνείδητος αστός οφείλει, για την έμπρακτη έκφραση της αντίληψης, δηλαδή, ότι στην κοινωνία όπου ζει πρέπει και να προσφέρει. Όχι φιλανθρωπίες για να τακτοποιείται η συνείδησή μας, παρόλο που η λειτουργία φιλανθρωπικών οργανώσεων που προσφέρουν βοήθεια στους ανήμπορους συμπολίτες μας είναι πάντα απαραίτητη, ειδικά στις μέρες μας. Η προσφορά ενός ενσυνείδητου αστού είναι οι πρωτοβουλίες ή η συμμετοχή του σε κινήσεις που θα αναδείξουν τον πολιτισμό, τα γράμματα και τις τέχνες, τα απολύτως απαραίτητα στοιχεία για την πρόοδο και την ανάπτυξη. Έχουμε μάθει πια ότι το κέρδος δεν είναι αυτοσκοπός. Το κέρδος είναι το αποτέλεσμα σκληρής και συστηματικής δουλειάς, που δεν συσσωρεύεται απλά αλλά γίνεται εργαλείο για τη βελτίωση της κοινωνίας. Σε όλη την ιστορία του λεγόμενου πολιτισμένου κόσμου το κέρδος είναι αυτό που βοήθησε να αναδειχθούν καλλιτέχνες, διανοούμενοι, σχολεία, οργανώσεις που συστηματικά έχτισαν τον πολιτισμό αυτής της κοινωνίας.

Η Πολιτιστική Εταιρία, σε αυτά τα περίπου 20 χρόνια που λειτουργεί αδιάκοπα, κατόρθωσε να βάλει τη σφραγίδα της στη ζωή της πόλης και του τόπου μας. Συνέδρια, εκθέσεις, προσκλήσεις προσωπικοτήτων και φυσικά το περιοδικό Θεσσαλονικέων Πόλις, που έχει αναδειχτεί σε πολύτιμο εργαλείο για την ιστορία της Θεσσαλονίκης ― την ιστορία που δεν γνωρίζουμε. Είναι γνωστό –όσο και να θέλουμε να λέμε ότι είμαστε συμπρωτεύουσα, συμβασιλεύουσα, νυφούλα του Θερμαϊκού και μητρόπολη των Βαλκανίων– ότι δεν μπορούμε να προχωρήσουμε μπροστά, να χτίσουμε το μέλλον μας, αν δεν ξέρουμε το παρελθόν μας. Αν θέλουμε να γίνουμε πάλι μητρόπολη των Βαλκανίων, με το λιμάνι και τα τρένα να σφύζουν από ζωντάνια, με τα πανεπιστήμια να ακούγονται σε όλο τον κόσμο, με την επιχειρηματικότητα να αναδεικνύει την πόλη ως κέντρο οικονομικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας για όλα τα Βαλκάνια (και βλέπουμε και για πιο πέρα…) ένας μόνο δρόμος υπάρχει: να αποκτήσει η πόλη αστική συνείδηση, κοινωνική συνείδηση, όραμα για το μέλλον, που όμως εμείς οι ίδιοι θα δουλέψουμε να το πραγματοποιήσουμε. Η ανάδειξη των πόλεων ως κύριου στοιχείου της προόδου και της ανάπτυξης είναι το μέλλον. Αυτό όμως δεν γίνεται από μόνο του, πρέπει οι πολίτες να αναλάβουν πρωτοβουλία. Η ΠΕΕΒΕ και το Θεσσαλονικέων Πόλις έχουν πολλή δουλειά μπροστά τους. Η μέχρι τώρα πορεία τους είναι εγγύηση για το μέλλον.


Με ένα εκτενές αφιέρωμα στον διανοητή, ιστορικό και λογοτέχνη Κωστή Μοσκώφ αλλά και αναμνήσεις από το αμφιθέατρο του Δημήτρη Μαρωνίτη,  με μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη της Γενικής Διευθύντριας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Elise Jalladeau και με μια ποικιλία θεμάτων αφιερωμένων στην Ιστορία, στο Θέατρο, στην Ποίηση, στη Λογοτεχνία, στα Εικαστικά και στη Σύγχρονη Δημιουργία, κυκλοφορεί το τεύχος 57 του ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ.

Το περιεχόμενο του τεύχους συνθέτουν επιπλέον ένα άρθρο για το παιδί στην τοπική ιστορία, το δεύτερο μέρος του αφιερώματος στην ιστορία του Ηλεκτροφωτισμού της Θεσσαλονίκης, μια ιστοριογραφική και παράλληλα νοσταλγική περιδιάβαση στην Εγνατία από το ’17 έως και σήμερα,, ένα κείμενο με ένα διαφορετικό κοίταγμα στο πολεμικό μέτωπο της Θεσσαλονίκης μέσα από την τεκμηρίωση που προσφέρει μια σειρά ζωγραφικών έργων της εποχής, καθώς και μια σειρά θεμάτων για το θέατρο, την δημιουργική επιχειρηματικότητα, την ποίηση, το ιστορικό περιβάλλον, την ποίηση, τις εικαστικές τέχνες και την λογοτεχνία,

Το περιοδικό ανοίγει με ένα Editorial του Γιάννη Μπουτάρη και ακολουθεί η ενότητα ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ με ένα σχόλιο του αρχιτέκτονα – φωτογράφου Άρι Γεωργίου. Τον λόγο παίρνει το ΟΣΑ ΔΕ ΛΕΕΙ Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ με 4 επιλεγμένες φωτογραφίες που σχολιάζουν οι Πάνος Θεοδωρίδης, Γιώργος Αναστασιάδης, Κώστας Μπλιάτκας και Στελλίνα Τρωιάνου.

Η στήλη ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΠΟΡΤΑΙΤΑ ανοίγει με ένα αφιέρωμα στον Κωστή Μοσκώφ τον κριτικό, τον στοχαστή, τον ποιητή, τον Μοσκώφ της Θεσσαλονίκης και της Αλεξάνδρειας, στο οποίο γράφουν οι Διονύσης Σαββόπουλος, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Κώστας Ζουράρις, Θέμης Λιβεριάδης, Ηρακλής Μοσκώφ και Πόπη Μοσκώφ και κλείνει με τις πολύτιμες θύμησες που μοιράζονται οι παλιές φοιτήτριες της Φιλοσοφικής Σχολής Μαρία Χούκλη και Λιάνα Τσιρίδου  από το μάθημα στο αμφιθέατρο του δασκάλου Δημήτρη Μαρωνίτη.

Στη στήλη ΚΛΕΙΣΤΕΣ ΣΤΡΟΦΕΣ που ακολουθεί φιλοξενείται το αυτοβιογραφικό κείμενο του ζωγράφου Ντίνου Παπασπύρου «Ήρθαν τα ζώα»

Στη στήλη ΝΕΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ παρουσιάζονται η μηχανικός χαρτιού και δημιουργός τρισδιάστατων εικόνων βιβλίου Φρανσουάζ Σμέλτς και ο ποιητής ‘Ενο Αγκόλλι

Η ενότητα ΙΣΤΟΡΙΑ φιλοξενεί τέσσερα ιδιαίτερα άρθρα «Το παιδί στην τοπική ιστορία», αναλύοντας την ιστορία του παιδιού στη Θεσσαλονίκη, από τους «παίδες της Μυροβλύτου» μέχρι το παιδομάζωμα, τους παραγιούς και τα έκθετα,  του συγγραφέα Ευάγγελου Χεκίμογλου , το β’ μέρος του «Θεσσαλονικέων Φως», για τις φάσεις του ηλεκτροφωτισμού στην Θεσσαλονίκη (1900 – 1950) του συγγραφέα Γιάννη Καρατζόγλου, το «Ιστορίες και μνήμες από την Εγνατία», με φάσεις και ιστορικά γεγονότα της γνωστής λεωφόρου από την πυρκαγιά του ’17 έως και σήμερα, του Ομ. Καθηγητή της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ Γιώργου Ολ. Αναστασιάδη και τέλος το «Μέτωπο της Θεσσαλονίκης», βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο του A.J Mann, σε κείμενο του Ομ. Καθηγητή Χημείας του ΑΠΘ Γιώργου Μανουσάκη  με μια σειρά πολύ αξιόλογων ζωγραφικών έργων που αιχμαλώτισαν σημαντικές ιστορικές στιγμές της Θεσσαλονίκης στα χρόνια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Η στήλη ΕΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ φιλοξενεί την ένατη στάση στο δρομολόγιο της προσωπικής διαδρομής-αναπόλησης του συγγραφέα Γιώργου Σκαμπαρδώνη με το «Λεωφορείο 10», να σταματά στη Στάση Ευζώνων. Η ίδια στήλη φιλοξενεί επίσης το κείμενο του συγγραφέα Περικλή Σφυρίδη «Μια σπάνια φωτογραφία λογοτεχνών της Θεσσαλονίκης» και τα κείμενο του Λέων Α. Ναρ, «Σκοντάφτοντας» στη μνήμη.

Ακολουθεί η ενότητα ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ με μια συνέντευξη  στη δημοσιογράφο Λίνα Μυλωνάκη της Γενικής Διευθύντριας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Elise Jalladeau, για το μέλλον του σημαντικού αυτού θεσμού της πόλης, που συμπληρώνει φέτος 57 διοργανώσεις.

Η στήλη ΘΕΑΤΡΟ φιλοξενεί ένα κείμενο σε επιμέλεια του Γιάννη Κεσσόπουλου για την «Φιλοσοφία του Σωκράτη Καραντινού για το Κρατικό Θέατρο» ενώ τα ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ παρουσιάζουν δυο άρθρα με αφορμή ισάριθμες σημαντικές εκθέσεις που φιλοξένησε η πόλη, την έκθεση Deconstructing Jeans για την τάση της αποδόμησης στην μόδα, σε κείμενο της Επιμελήτριας Βενετίας Κουτσού, και την έκθεση Techniques of the Body που βασίστηκε στο ομώνυμο ντοκιμαντέρ του Κωνσταντίνου Γιάνναρη και του Mark Mazower για τον πόλεμο, την εξορία και την προσφυγιά, σε κείμενο της Επιμελήτριας Αλίκης Τσιρλιάγκου.

Στο περιοδικό υπάρχουν ακόμη οι σταθερές στήλες ΕΝΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΛΕΩΣ του ερευνητή φωτογραφίας Ηρακλή Παπαϊωάννου με ένα σχόλιο πάνω σε μια φωτογραφία της Ευδοξίας Ράδη, ΒΙΒΛΙΑ, με επιλογές και προτάσεις του Γιώργου Αναστασιάδη ανάμεσα στις πρόσφατες κυκλοφορίες των εκδοτικών οίκων και ΓΡΑΜΜΑΤΑ, με μια μετάφραση του ποιήματος του Hanoch Guy Kaner «Ο Jacko από τη Θεσσαλονίκη» από τον λογοτέχνη Σάκη Σερέφα σε εικονογράφηση της Δήμητρας Καμαράκη, και ένα αφιέρωμα του Γιώργου Κοροδμενίδη στον ποιητή Γιώργο Καλιεντζίδη. .

Εξώφυλλο: Tassa Μπιτσάνη- Πέτρου «Δίδυμοι Πύργοι«, λάδι- ακρυλικό, 2010.

Κυκλοφορεί σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα
Για ετήσιες συνδρομές ή αγορές T: 2310 551754, F: 2310 551748, E: 
info@peebe.gr