Project Description

Layout 1

Ημερομηνία έκδοσης: Σεπτέμβριος -Νοέμβριος 2015
Γλώσσα: Ελληνικά
Σελίδες: 112
Σχήμα/Διαστάσεις: 21×48
Κωδικός: 52
ISSN: 1108-5452
Τιμή: € 8.00

Εκδότης: Σταύρος Ανδρεάδης

Γενικός Διευθυντής: Κώστας Δ. Μπλιάτκας

Εκδοτική Επιτροπή: Γιώργος Αναστασιάδης, Σοφία Καρακώστα, Κώστας Δ. Μπλιάτκας, Γρηγόρης Πασχαλίδης, Παντελής Σαββίδης, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Ελευθερία Στόικου, Αλίκη Τσιρλιάγκου

Συνεργάτες τεύχους: Γιώργος Αναστασιάδης, Λουκάς Αξελός, Δώρα Αποστόλου Γιάννης Βανίδης, Άρις Γεωργίου, Φίλιππος Γράψας, Γιάννης Ιορδανίδης, Ειρήνη Καραγιαννίδου, Γιάννης Καρατζόγλου, Κώστας Καρδερίνης, Δωροθέα Κοντελετζίδου, Γιώργος Κορδομενίδης, Κώστας Μαρίνος, Κώστας Μπλιάτκας, Μανόλης Ξεξάξκης,   Ηρακλής Παπαϊωάννου, Νικηφόρος Παπανδρέου, Ζωή Ρηγοπούλου, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Ανδρέας Σκρέλη, Θωμάς Ταμβάκος, Αλεξία Τζιώνα, Μικέλε Τροϊάνι, Αλίκη Τσιρλιάγκου, Γιώργος Φυσικόπουλος, Ευάγγελος  Χεκίμογλου, Ντίνος Χριστιανόπουλος.

Editorial

του Κώστα Μπλιάτκα

Νέοι,  επίμονοι και αβοήθητοι…

Στις αρχές του Σεπτεμβρίου κάνουμε τις μικρές διευθετήσεις ετοιμαζόμενοι για ένα δύσκολο χειμώνα. Κάπου ψάχνοντας για έγγραφα, αποδείξεις και βιβλία βρήκα ένα παλιό εισιτήριο θεάτρου  των 25 ευρώ που είναι  πλέον συλλεκτικό χαρτί. Πόσο άλλαξε η ζωή μας. Μιλώντας με παλιότερους δημιουργούς μαθαίνεις πολλά από τις  πολιτιστικές-καλλιτεχνικές λεπτομέρειες  αυτού του παράξενου και ατέλειωτου καλοκαιριού, αν και το ένοιωθες ότι κάτι δεν πάει καλά. Παραστάσεις   ακυρώθηκαν, συναυλίες αναβλήθηκαν, οι δήμοι έκαναν πίσω, οι ηθοποιοί, συνθέτες  και σκηνοθέτες κυνηγούν  τη μια δουλειά μετά την άλλη. Και μείς ‘’πού να τρέχουμε τώρα … Άσε το δεκάρικο στο πορτοφόλι’’. Ηθικό,  κάθε άλλο παρά ακμαίο.

Στην οικονομική κρίση το πρώτο θύμα είναι ο πολιτισμός λένε, και άντε να τους διαψεύσεις.

Έντονη δυσπραγία, διαβάζω ότι υπάρχει  και στο χώρο του βιβλίου. Οι εκδότες που πρέπει να πληρώσουν, κατ’ αρχάς μετρητοίς, το εισαγόμενο χαρτί βλέπουν μετά την επιβολή των capital controls τον κόσμο να περιορίζει τις αγορές άρα και τα διάβασμα. Κάποιοι προτρέπουν καλούς συγγραφείς να στοχεύσουν στο ‘’γυναικείο κοινό’’ που ακόμα αντέχει, ή στα βιβλία μαγειρικής,. Άλλοι πιέζουν τους ‘’ευπώλητους’’ να γράψουν, ενώ νεότεροι συγγραφείς ακούν πως «δυστυχώς δεν μπορούμε φέτος να βγάλουμε το βιβλίο σας» . Οι τιμές βέβαια κατρακύλησαν, γι’ αυτό και μου φάνηκε ιλιγγιώδες το πόσο των 25 ευρώ στο παλιό απόκομμα.

Ο κόσμος όμως από την άλλη, πάντα θα αναζητά διέξοδο στην Τέχνη. Αυτό έχουν καταλάβει  νέοι καλλιτέχνες και είναι πολύ ευρηματικοί, πολύ  επίμονοι αν και εντελώς αβοήθητοι. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η καλλιτεχνική ομάδας νέων δημιουργών   Skull of Yorick Productions, που θα γνωρίσετε σε αυτό το τεύχος μας. Έλληνες καλλιτέχνες με πλούσια βιογραφικά και δραστηριότητα σε όλον τον κόσμο, που αποφάσισαν να έρθουν στη Θεσσαλονίκη και να δώσουν στο κοινό την όπερα μέσα από τον δικό τους κόσμο: ‘’ανάλαφρα, άμεσα κι ακομπλεξάριστα’’. Υπάρχει τέτοιος τρόπος; Θα δούμε…

Οι νέοι δημιουργοί,  με την ασυνήθιστη στους παλιότερους αντοχή. ‘’Κάτω από τις στιβάδες της σύγχυσης και του αποπροσανατολισμού και της κερδοσκοπίας’’, όπως είχε πει ο Διονύσης Σαββόπουλος, υμνώντας έναν νέο δημιουργό του τότε, συνεχίζουν να  παίζουν και τραγουδούν με το αθώο συντακτικό τους:  ‘’Τι νά ‘ναι αυτό που με κουρντίζει; Για ποιο παιχνίδι τη ζωή μου προορίζει;’’


Θέματα Ιστορίας, φωτογραφίας, όπερας, θεάτρου, εικαστικών, καινοτομίας, μουσικής αλλά και αφιερώματα και συνεντεύξεις με προσωπικότητες των Γραμμάτων και των Τεχνών που συνέδεσαν το δημιουργικό τους έργο με την πόλη της Θεσσαλονίκης, συνθέτουν το περιεχόμενο του 53ου τεύχους του περιοδικού ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΩΝ ΠΟΛΙΣ που μόλις κυκλοφόρησε.

Το περιοδικό ανοίγει με την ενότητα ΟΣΑ ΔΕΝ ΛΕΕΙ Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ που φιλοξενεί τέσσερα σχόλια των Ευάγγελου Χεκίμογλου, Μανόλη Ξεξάκη, Γιώργου Αναστασιάδη και Κώστα Μπλιάτκα και ακολουθούν τα ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΠΟΡΤΡΕΤΑ με δύο αφιερώματα, στον συνθέτη Σταύρο Κουγιουμτζή -σε κείμενα των Φίλιππου Γράψα, Χρίστου Λ. Τσολάκη και Ντίνου Χριστιανόπουλου– και στον φωτογράφο Βασίλη Μποζίκη σε κείμενα των Λουκά Αξελού, Δώρας Αποστόλου, Γιάννη Ιορδανίδη, Νικηφόρου Παπανδρέου και Γιώργου Φυσικόπουλου.

Ακολουθεί η ενότητα ΝΕΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ που μας γνωρίζει την Κασσάνδρα Δημοπούλου, εκ των ιδρυτών της ανεξάρτητης καλλιτεχνικής ομάδας δημιουργών με το όνομα ‘’Skull of Yorick’’, η οποία στην συνέντευξη της στην δημοσιογράφο Αλεξία Τζιώνα παρουσιάζει την όπερα μέσα από μια φρέσκια οπτική γωνία.

Την ενότητα ΙΣΤΟΡΙΑ εισάγει ο συγγραφέας Γιώργος Σκαμπαρδώνης με ένα κείμενο για τη «δική» του Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης και ακολουθούν οι, Ευάγγελος Χεκίμογλου, που με το άρθρο του «Μία κόρη προς παραλαβήν» συνθέτει μια κοινωνική ακτινογραφία των γάμων, της οικιακής αρμονίας και ενίοτε δυσαρμονίας τηw Θεσσαλονίκης του 19ου αιώνα, και Γιάννης Καρατζόγλου, ο οποίος παρουσιάζει την «Θεσσαλονίκη του Ελληνοϊταλικού πολέμου» μέσα από τον λογοκριμένο τοπικό Τύπο.

«Από το Σιντριβάνι στην Τούμπα» ακολουθεί τον ΠΑΟΚ ο Γιώργος Αναστασιάδης, Ομότιμος Καθηγητή Πολιτικής Ιστορίας της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ, περιγράφοντας την «ιστορική μετακόμιση» του Σεπτέμβριου του 1959.

Στην ενότητα ΕΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ βρίσκουμε επίσης την πέμπτη στάση της προσωπικής διαδρομής του Γιώργου Σκαμπαρδώνη με το «Λεωφορείο 10»,  στον λεγόμενο «Συνοικισμό 151», αλλά και τις αναμνήσεις από τα παιδικά χρόνια στη Θεσσαλονίκη της ηθοποιού Ζωής Ρηγοπούλου, μαζί με τους γονείς της Κώστας Ρηγόπουλο και Κάκια Αναλυτή. Η ενότητα κλείνει με μια συνέντευξη του συνθέτη και μουσικού Κώστα Βόμβολου στον δημοσιογράφο Κώστα Καρδερίνη.

Η ενότητα ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ  φιλοξενεί ένα κείμενο της ιστορικού –θεωρητικού της τέχνης Δωροθέας Κοντελετζίδου σχετικά με την απεικόνιση του βιώματος και της γνώσης των καλλιτεχνών επί των έργων τους με τίτλο «Ο κάθε καλλιτέχνης κουβαλάει τη βιβλιοθήκη του», ενώ στην ενότητα ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ο Ηρακλης Παπαϊωάννου αναλύει το ρόλο που έπαιξε στη διαδικασία αποκρυστάλλωσης της κυρίαρχης ιδεολογίας στην Ελλάδα η φωτογραφία τοπίου.

Στη ενότητα ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ παρουσιάζεται το OPEN COFFEE και η συμβολή του στην ενίσχυση της νεανικής επιχειρηματικότητας, μέσα από μια συνέντευξη του συνδιοργανωτή της πρωτοβουλίας Γιώργου Γάτου στην επιμελήτρια Τέχνης Αλίκη Τσιρλιάγκου.

Τέλος στην ενότητα ΘΕΑΤΡΟ ο δημοσιογράφος Κώστας Μαρίνος γράφει για τον ακάματο θεατράνθρωπο της Θεσσαλονίκης Γιώργο Ιορδανίδη.

Στο περιοδικό υπάρχουν ακόμη οι σταθερές στήλες ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ με ένα αφιέρωμα του μουσικογράφου και μουσικού ερευνητή Θωμά Ταμβάκου στον συνθέτη, αρχιμουσικό και μουσικοκριτικό Αλέξανδρο Καζαντζή, ΕΝΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΛΕΩΣ του ερευνητή φωτογραφίας Ηρακλή Παπαϊωάννου με ένα σχόλιο για το θαλάσσιο μέτωπο της Θεσσαλονίκης πάνω σε μια φωτογραφία του Ανδρέα Σκρέλη, ΒΙΒΛΙΑ, με επιλογές και προτάσεις του Γιώργου Αναστασιάδη ανάμεσα στις πρόσφατες  κυκλοφορίες των εκδοτικών οίκων και  ΓΡΑΜΜΑΤΑ από τον συγγραφέα και εκδότη του Εντευκτηρίου Γιώργο Κοδρομενίδη, με ένα αφιέρωμα στον λογοτέχνη Μανόλη Ξεξάκη, καθώς και τη δημοσίευση του διηγήματος «Τα καρπούζια του Βαγγέλη» της  Ειρήνης Καραγιαννίδου.

Φωτογραφία εξωφύλλου:

H τραγουδίστρια Κασσάνδρα Δημοπούλου ως Carmen του Bizet. Φωτογραφία

Sebastian Hänel.                                                                                                              

ΕDITORIAL Νέοι,  επίμονοι και αβοήθητοι…

του Κώστα Μπλιάτκα

Ο Σ Α  Δ Ε Ν  Λ Ε Ε Ι  Η  Φ Ω Τ Ο Γ Ρ Α Φ Ι Α

των Ευάγγελου Χεκίμογου, Μανόλη Ξεξάκη, Γιώργου Αναστασιάδη  και Κώστα Μπλιάτκα

Ι Σ Τ Ο Ρ Ι Κ Α  Κ Α Ι  Κ Α Λ Λ Ι Τ Ε Χ Ν Ι Κ Α  Π Ο Ρ Τ Ρ E Τ Α

Αφιέρωμα στον Σταύρο Κουγιουμτζή

Σταύρος Κουγιουμτζής

του Φίλιππου Γράψα

Σταύρος Κουγιουμτζής: Ο δημιουργός με

τ’ ανοιχτά παράθυρα και τα κλειστά παντζούρια

του Χρίστου Λ. Τσολάκη

Το μυρμηγκάκι

του Σταύρου Κουγιουμτζή

Ύμνοι αγγέλλων σε ρυθμούς ανθρώπων

του Ντίνου Χριστιανόπουλου

Αφιέρωμα στον Βασίλη Μποζίκη

Βασίλης Μποζίκης: Η ζωή είναι ένα όνειρο

του Λουκά Αξελού

Κάτι πρέπει να κάνουμε…

του Γιώργου Φυσικόπουλου

Κυνηγώντας την άπιαστη πραγματικότητα

της παράστασης

του Νικηφόρου Παπανδρέου

Ζωή, έργο, όραμα

της Δώρας Αποστόλου

Ένας αδιάψευστος μάρτυρας της θεατρικής πράξης

του Γιάννη Ιορδανίδη

N E A  Ε Κ Φ Ρ Α Σ Η

Φέρνοντας την όπερα στον κόσμο

Συνέντευξη της Κασσάνδρας Δημοπούλου στην Αλεξία Τζιώνα

Ι Σ Τ Ο Ρ Ι Α

Λαμπερά-σκοτεινά χρόνια της αθωότητας

του Γιώργου Σκαμπαρδώνη

Μία κόρη προς παραλαβήν: Οικιακή αρμονία, προίκες και διαζύγια στη Θεσσαλονίκη του 19ου αιώνα

του Ευάγγελου Χεκίμογλου

Η Θεσσαλονίκη του Ελληνοϊταλικού πολέμου. Εικόνες και στιγμές της πόλης μέσα από τον λογοκριμένο τοπικό Τύπο

του Γιάννη Καρατζόγλου

E N  Θ Ε Σ Σ Α Λ Ο Ν Ι Κ Η

Από το Σιντριβάνι στην Τούμπα

του Γιώργου Αναστασιάδη

Πάρε το λεωφορείο «10» – Στάση 151

του Γιώργου Σκαμπαρδώνη

Στο κάμπινγκ της Αγίας Τριάδας πανευτυχείς και οι δυο τους

της Ζωής Ρηγοπούλου

Κώστας Ρηγόπουλος. Αναμνήσεις από το θέατρο στη Θεσσαλονίκη

Κώστας Βόμβολος

Συνέντευξη: Κώστας Καρδερίνης

Ε Ι Κ Α Σ Τ Ι Κ Α

Ο κάθε καλλιτέχνης «κουβαλάει»

τη βιβλιοθήκη του

της Δωροθέας Κοντελετζίδου

Φ Ω Τ Ο Γ Ρ Α Φ Ι Α

Η φωτογραφία του ελληνικού τοπίου:

Μεταξύ μύθου και ιδεολογίας

του Ηρακλή Παπαϊωάννου

Κ Α Ι Ν Ο Τ Ο Μ Ι Α

Η δικτύωση όπλο νέων επιχειρηματιών

Συνέντευξη του Γιώργου Γάτου στην Αλίκη Τσιρλιάγκου

Θ Ε Α Τ Ρ Ο

Γιώργος Ιορδανίδης: Ζωή αφιερωμένη

στο θέατρο

του Κώστα Μαρίνου

Μ Ο Υ Σ Ι Κ Η

Αλέξανδρος Καζαντζής

του Θωμά Ταμβάκου

Ε Ν Τ Ο Σ  Σ Χ Ε Δ Ι Ο Υ  Π Ο Λ Ε Ω Σ

σε επιμέλεια του Ηρακλή Παπαϊωάννου

Γ Ρ Α Μ Μ Α Τ Α

Τα καρπούζια του Βαγγέλη

της Ειρήνης Καραγιαννίδου

Μανόλης Ξεξάκης

του Γιώργου Κορδομενίδη

Β Ι Β Λ Ι Α

του Γιώργου Αναστασιάδη