Project Description

τευχος 52

Ημερομηνία έκδοσης: Ιούνιος-Αύγουστος 2015
Γλώσσα: Ελληνικά
Σελίδες: 120
Σχήμα/Διαστάσεις: 21×48
Κωδικός: 52
ISSN: 1108-5452
Τιμή: € 8.00

Εκδότης: Σταύρος Ανδρεάδης

Γενικός Διευθυντής: Κώστας Δ. Μπλιάτκας

Εκδοτική Επιτροπή: Γιώργος Αναστασιάδης, Σοφία Καρακώστα, Κώστας Δ. Μπλιάτκας, Γρηγόρης Πασχαλίδης, Παντελής Σαββίδης, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Ελευθερία Στόικου, Αλίκη Τσιρλιάγκου

Συνεργάτες τεύχους:Άγiς Αναστασιάδης, Γιώργος Αναστασιάδης, Γιάννης Βανίδης, Άρις Γεωργίου, Κυριάκος Γιαλένιος, Χρίστος Ζαφείρης, Κώστας Καρδερίνης, Σοφία Καρακώστα, Γιάννης Κεσσόπουλος, Βασίλης Κολώνας, Γιώργος Κορδομενίδης, Κώστας Μπλιάτκας, Λίνα Μυλωνάκη, Ηρακλής Παπαϊωάννου, Ειρήνη Παπακωνσταντίνου, Παντελής Σαββίδης, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Θωμάς Ταμβάκος, Μάκης Τρικούκης, Μικέλε Τροϊάνι, Αντώνης Τσούκας, Γεώργιος Τσώχος, Ευάγγελος Χεκίμογλου

Editorial

του Κώστα Μπλιάτκα

Μετεβλήθη εντός μου και ο ρυθμός του κόσμου

Από το 2010 η Ελλάδα ζει δύσκολα χρόνια.. Νέοι καιροί ξημέρωσαν και έφεραν  οικονομική δυσπραγία για τους πολλούς , βίαιη αλλαγή στις προτεραιότητες και τον τρόπο ζωής  τους και νέους ορισμούς στις  έννοιες του ‘’απαραίτητου’’ και της ‘’πολυτέλειας’’ . Την ώρα που ένας  ολόκληρος κόσμος αρχίζει να καταρρέει, πολλοί θυμούνται τον Γ. Βιζυηνό:

‘’Μετεβλήθη εντός μου 

και ο ρυθμός του κόσμου’’

Στον κόσμο όμως της Τέχνης και του Πολιτισμού γενικότερα,  αναδύεται αυτή την ώρα, εντονότερη η ανάγκη, να γίνουμε και πάλι αληθινοί. Τι θέλω να πω;

Ότι   τελειώνει το ανούσιο,  αυτάρεσκο και ακριβό θέαμα, η θεοποίηση αυτού που ονομάστηκε τη δεκαετία του ’90 ‘’κουλτούρα του lifestyle’’, αλλά και η αποθέωση της διαφήμισης.

Νέοι δημιουργοί , νέοι τρόποι έκφρασης και  νέες συλλογικότητες γεννιούνται στη γειτονιά, στους δρόμους, στις παρέες, , στα στέκια, στα στούντιο. Το νοιώθει κανείς στην ζωή του ότι ένα πιο αυθεντικό, πιο δημιουργικό , πιο εμπνευσμένο και πιο μορφωμένο δυναμικό βρίσκει τον τρόπο να πραγματοποιήσει τον εαυτό του ξεδιπλώνοντας αστείρευτες δυνάμεις.   Διότι τελικά,  ο πολιτισμός των μουσείων, των γκαλερί, των βιβλιοθηκών, του Ηρωδείου και της Επιδαύρου μπορεί σήμερα να συνυπάρξει συμβιωτικά με την ευγένεια, την καλαισθησία,  την καθαρή σκέψη και  τη διάθεση για δημιουργία. Με τον πολιτισμό της καθημερινότητας, δηλαδή .

Ο Σίγκμουντ Φρόιντ υποστήριζε ότι κάθε οικονομική κρίση προδιαθέτει το άτομο για μια νέα οπτική. Ο άνθρωπος αναγκάζεται , σύμφωνα με τον ίδιο, να αντιμετωπίσει τη ζωή με μια καινούργια φιλοσοφία. Αυτή ήρθε και προκαλεί θετικά.

Ο προσανατολισμός της Πολιτιστικής Εταιρίας προς την πολιτιστική ζωή -και όχι μόνο προς την ‘’πολιτιστική κίνηση’’- και προς τη δημιουργία μιας πλατφόρμας διαλόγου για την Τέχνη, την έκφραση και την καθημερινότητα , δείχνει να είναι,  όσο ποτέ στο παρελθόν, επίκαιρος.


Ιστορία, Ζωγραφική, Κινηματογράφος, Εκφραστικές Τέχνες, Φωτογραφία, Συνεντεύξεις, Προσωπογραφίες και κείμενα θέσεων και στοχασμού συνθέτουν  το περιεχόμενο του  52ου τεύχους που μόλις κυκλοφόρησε.

Το περιοδικό ανοίγει με την ενότητα ΟΣΑ ΔΕΝ ΛΕΕΙ Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ που φιλοξενεί για το τεύχος αυτό δύο σχόλια των Ευάγγελου Χεκίμογλου και Κώστα Μπλιάτκα και ακολουθούν τα ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΠΟΡΤΡΕΤΑ που περιλαμβάνουν δύο αφιερώματα, στον ποιητή Μανόλη Αναγνωστάκη σε κείμενο του συγγραφέα Μάκη Τρικούκη και στον ζωγράφο Ντίνο Παπασπύρου πάνω σε προσωπική του αφήγηση σε επιμέλεια της Σοφίας Καρακώστα.

Στην ενότητα ΔΡΟΜΟΙ ΠΑΛΙΟΙ φιλοξενείται ένα εκτενές οδοιπορικό με στοιχεία, ιστορικά, αρχιτεκτονικά – οικιστικά αλλά και αυτοβιογραφικά, για τη Λεωφόρο Νίκης, σε κείμενα των Γιώργου Αναστασιάδη, Ομότιμου Καθηγητή Πολιτικής Ιστορίας της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ, Άρι Γεωργίου αρχιτέκτονα – φωτογράφου και του συγγραφέα – δημοσιογράφου Γιώργου Σκαμπαρδώνη. Το αφιέρωμα ολοκληρώνεται με ένα κείμενο γνώμης του συγγραφέα – δημοσιογράφου Χρίστου Ζαφείρη για τα σύγχρονα σχέδια για την Παλιά Παραλία και το ρόλο της στη χωροταξία της πόλης. Η ενότητα κλείνει με ένα κείμενο για την αρχιτεκτονική και την κοινωνιογεωγραφία της ιστορικής «Συνοικίας των Εξοχών», μετέπειτα Λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας από τον Καθηγητή τους Τμ. Αρχιτεκτόνων του Παν/μιου Θεσσαλίας, Βασίλη Κολώνα.

 

Στην ενότητα ΙΣΤΟΡΙΑ φιλοξενείται το δεύτερο μέρος του κειμένου του Ευάγγελου Χεκίμογλου για την εξέλιξη της περιοχής της Ρωμαϊκής Αγοράς και της ευρύτερης περιοχής της Πλατείας Δικαστηρίων.

Η ενότητα ΕΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ περιλαμβάνει την τέταρτη στάση της προσωπικής διαδρομής του συγγραφέα και δημοσιογράφου Γιώργου Σκαμπαρδώνη με το «Λεωφορείο 10» που φτάνει στην ιστορική «Αλυσίδα, ένα κείμενο του αρχιτέκτονα Άγι Αναστασιάδη για την Άνω Πόλη και το μοναδικό κτιριακό της απόθεμα, διανθισμένο από μια σειρά φωτογραφιών της περιοχής την περίοδο  1954-1990 του Αντώνη Τσούκα, ένα κείμενο του Πολιτικού Μηχανικού Γεώργιου Τσώχου για την Πολυτεχνική Σχολή του ΑΠΘ της δεκαετίας του ’50 που γνώρισε και αγάπησε, και ένα σχόλιο του συγγραφέα και δημοσιογράφου Κώστα Μπλιάτκα  για το βιβλίο του Άρι Γεωργίου «Ανέκαθεν και Τουναντίον» που συνοδεύει κείμενο του συγγραφέα για τον Μύλο της Θεσσαλονίκης την εποχή της πρώτης λειτουργίας του.

Στην ενότητα ΕΠΙΣΤΗΜΗ παρουσιάζεται ένα κείμενο του δημοσιογράφου Παντελή Σαββίδη για τους κήπους στις ταράτσες που μπορούν να αλλάξουν την εικόνα μια πόλης, ενώ στην ενότητα ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ  φιλοξενείται μια συνέντευξη του σκηνοθέτη  Βασίλη Λουλέ στην ιστορικό κινηματογράφου Λίνα Μυλωνάκη και ένα κείμενο του δημοσιογράφου Γιάννη Κεσσόπουλου για τα γυρίσματα στη Θεσσαλονίκη της ταινίας «Ουζερί Τσιτσάνης» σε σκηνοθεσία Μανούσου Μανουσάκη, που βασίζεται στο ομότιτλο βιβλίο του Γιώργου Σκαμπαρδώνη. Την ενότητα των τεχνών κλείνουν ένα αφιέρωμα στο «Φεστιβάλ Performance Θεσσαλονίκης» της Ειρήνης Παπακωνσταντίνου και μια συνέντευξη του τραγουδιστή Δημήτρη Νικολούδη στον δημοσιογράφο Κώστα Καρδερίνη

 

Στο περιοδικό υπάρχουν ακόμη οι σταθερές στήλες ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ με ένα αφιέρωμα του μουσικογράφου και μουσικού ερευνητή Θωμά Ταμβάκου στον πιανίστα, διδάσκαλο και μαέστρο  Γιώργο Θυμή, ΕΝΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΛΕΩΣ του ερευνητή φωτογραφίας Ηρακλή Παπαϊωάννου με ένα σχόλιο για το αστικό τοπίο της Θεσσαλονίκης πάνω σε μια φωτογραφία του Άρι Γεωργίου, ΒΙΒΛΙΑ, με επιλογές και προτάσεις του Ομότιμου Καθηγητή Πολιτικής Ιστορίας της Νομικής Σχολής Γιώργου Αναστασιάδη ανάμεσα στις πρόσφατες  κυκλοφορίες των εκδοτικών οίκων και  ΓΡΑΜΜΑΤΑ από τον συγγραφέα και εκδότη του Εντευκτηρίου Γιώργο Κοδρομενίδη, με ένα αφιέρωμα στον συγγραφέα  Ζήση Σαρίκα, καθώς και τη δημοσίευση του διηγήματος «Τα περιστέρια» του πεζογράφου Κυριάκου Γιαλένιου.

Φωτογραφία εξωφύλλου:
Το “Château mon Bonheur” από τον κήπο της οικίας Χασάν Ασσίζ Καπαντζή την εποχή που στέγαζε τα εκπαιδευτήρια Αγλ. Σχινά. Από το βιβλίο του Βασίλη Κολώνα «Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΕΚΤΟΣ ΤΩΝ ΤΕΙΧΩΝ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΣΥΝΟΙΚΙΑΣ ΤΩΝ ΕΞΟΧΩΝ (1885-1912)»

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΕDITORIAL
του Κώστα Μπλιάτκα

Ο Σ Α  Δ Ε Ν  Λ Ε Ε Ι  Η  Φ Ω Τ Ο Γ Ρ Α Φ Ι Α
των Ευάγγελου Χεκίμογου και Κώστα Μπλιάτκα

Ι Σ Τ Ο Ρ Ι Κ Α  Κ Α Ι  Κ Α Λ Λ Ι Τ Ε Χ Ν Ι Κ Α  Π Ο Ρ Τ Ρ E Τ Α
H ποίηση του Μανόλη Αναγνωστάκη
του Μάκη Τρικούκη

Ντίνος Παπασπύρου: «Ένας καλός μαθητής»
Επιμέλεια: Σοφία Καρακώστα

Δ Ρ Ο Μ Ο Ι  Π Α Λ Ι Ο Ι
Η ΠΑΛΙΑ ΠΑΡΑΛΙΑ
Αναπαραστάσεις της μνήμης. Η αφήγηση της Λεωφόρου Νίκης
του Γιώργου Αναστασιάδη

1952. Βόλτα στην παραλία
του Άρι Γεωργίου

Στην κόψη του κράσπεδου
του Γιώργου Σκαμπαρδώνη

Ατελέσφορα σχέδια και ταμπού για την επέκταση της παλιάς παραλίας
του Χρίστου Ζαφείρη

H συνοικία των Εξοχών στη Θεσσαλονίκη
(1885-1912) Εικονογραφία και αρχιτεκτονική
του Βασίλη Κολώνα

Ι Σ Τ Ο Ρ Ι Α
Η ικεσία και το μέγαρο
του Ευάγγελου Χεκίμογλου

E N  θ Ε Σ Σ Α Λ Ο Ν Ι Κ Η
Πάρε το λεωφορείο «10»: Στάση Αλυσίδα
του Γιώργου Σκαμπαρδώνη

Άνω Πόλη, από το χθες στο σήμερα
Κείμενο: Άγις Αναστασιάδης
Φωτογραφίες: Αντώνης Τσούκας

Φοιτητές στα χρόνια του ’50
του Γεώργιου Τσώχου

Ο μπούσουλας είναι που στρέφει; Ή το καράβι;
ένα σχόλιο του Κώστα Μπλιάτκα για το βιβλίο του Άρι Γεωργίου «Ανέκαθεν και τουναντίον»

Ε Π Ι Σ Τ Η Μ Η
Μπορεί να ομορφύνει η Θεσσαλονίκη;
του Παντελή Σαββίδη

Κ Ι Ν Η Μ Α Τ Ο Γ Ρ Α Φ Ο Σ
Βασίλης Λουλές,: «Αν ξαναγγίξω μια ταινία μου, θα την καταστρέψω»
Συνέντευξη: Λίνα Μυλωνάκη

«Ουζερί Τσιτσάνης»: Μια ταινία ζωντανεύει τη Θεσσαλονίκη του ’43!
του Γιάννη Κεσσόπουλου

Ε Κ Φ Ρ Α Σ Η
Σύγχρονη σωματική και εμπειρική αναζήτηση.
Σκέψεις για το Φεστιβάλ Performance στη Θεσσαλονίκη
της Ειρήνης Παπακωνσταντίνου

Μ Ο Υ Σ Ι Κ Η
Δημήτρης Νικολούδης, επίμονος θεσσαλονικιός
Συνέντευξη: Κώστας Καρδερίνης

Μουσικές προσωπικότητες της Θεσσαλονίκης
Γιώργος θυμής (1925-2009)
του Θωμά Ταμβάκου

Ε Ν Τ Ο Σ  Σ Χ Ε Δ Ι Ο Υ Π Ο Λ Ε Ω Σ
σε επιμέλεια του Ηρακλή Παπαϊωάννου

Γ Ρ Α Μ Μ Α Τ Α
Κείμενα από το συρτάρι:
Τα περιστέρια
του Κυριάκου Γιαλένιου

Ζήσης Σαρίκας
του Γιώργου Κορδομενίδη

Β Ι Β Λ Ι Α
του Γιώργου Αναστασιάδη