του Γιώργου Κορδομενίδη

φωτογραφία: Γιάννης Βανίδης

 

Γεννήθηκε το 1947 στη Θεσσαλονίκη, όπου και ζει. Είναι διευθυντής του δευτεροβάθμιου προγράμματος της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής Θεσσαλονίκης.

Από το 1972 και μέχρι το 1984 συνεργάζεται, ως χρονογράφος-ευθυμογράφος, με εφημερίδες και περιοδικά της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Στις αρχές της δεκαετίας του 1980 άρχισε να εργάζεται και ως σεναριογράφος κόμικς, με περισσότερο γνωστές τις διασκευές των έντεκα κωμωδιών του Αριστοφάνη σε εικονογραφηγήματα, πριν ακόμη επικρατήσει ο εισαγόμενος όρος graphic novel. Οι κατά Αποστολίδη Λυσιστράτη, Όρνιθες, Σφήκες, Πλούτος, Νεφέλες, Βάτραχοι, Εκκλησιάζουσες, Ειρήνη, Ιππείς συγκροτούν μια σειρά η οποία, στα είκοσι πέντε χρόνια κυκλοφορίας της, έχει πουλήσει πάνω από 800.000 αντίτυπα. Οκτώ από τους τίτλους της μεταφράστηκαν στα αγγλικά, στα γαλλικά, στα γερμανικά και στα τουρκικά. Έργο με πολλά επίπεδα και λειτουργίες, διατηρεί όλα τα στοιχεία που κάνουν τις κωμωδίες ζωντανές στον χρόνο και εγκαινίασε ένα είδος ασυνήθιστο στην Ελλάδα, που επαινέθηκε για την ποικιλία και την ευρηματική ποικιλομορφία των διασκευαστικών στρατηγικών και συνέβαλε κατά πολύ ώστε ανατραπεί η κυρίαρχη αντίληψη που ταύτιζε τα κόμικς με τα πρόχειρα αναγνώσματα. «Στις διασκευές αυτές συναντούμε ένα εκπληκτικό σε ποικιλία πλήθος παρωδιακών αναφορών σε κάθε είδους φαινόμενα της νεοελληνικής ζωής που έχουν μεταφερθεί και προβάλλονται στο μυθοπλαστικό πλαίσιο των αρχικών έργων» επισημαίνει η Ελένη Καλκάνη.

Κι ακόμη, Ιφιγένεια στην Αυλίδα (Ευριπίδης), Αντιγόνη (Σοφοκλής), οι 24 ραψωδίες της Οδύσσειας (Στο νησί των Φαιάκων, Αναζητώντας τον πατέρα, Η εκδίκηση του Οδυσσέα, Η αναγνώριση κ.ά.), στις οποίες οι διάλογοι αποδίδονται πιστά με απλό λόγο, με σύγχρονες συχνά εκφράσεις αλλά με αφηγηματικό ρυθμό ― σε ανάμνηση του μέτρου της πρωτότυπης Οδύσσειας.

Συνολικά, έχουν κυκλοφορήσει τριάντα κόμικς-άλμπουμ με δικά του σενάρια (μεταξύ άλλων: Oι άθλοι του Βούγδουπου, 1990· Οι πονηροί τύποι των Μυκηνών, 1991· Χαμένο φάσμα: Μια σύγχρονη ερωτική ιστορία, 1996, 22007· Τηνέλλα Καλλίνικε, 2004 ―όπου ένα τρυφερό ειδύλιο μεταξύ της Λυδίας και του Καλλία δίνει την αφορμή για να παρουσιαστούν οι 87οι ολυμπιακοί αγώνες του 432 μ.Χ.), συνεργαζόμενος με διακεκριμένους σχεδιαστές, όπως ο Γιώργος Ακοκαλίδης, η Μαρία Ζογλοπίτου, ο Α. Παπαδάτος, ο Γ. Τραγάκης κ.ά.

Άλλα βιβλία του: Ο ανθρωπάκος. Ευθυμογραφήματα και σκιτσοϊστορίες (1983)· Στη ζούγκλα του Αμαζονίου (1987)· Ο άγνωστος πλανήτης (1987)· Το μηχάνημα που σταματάει την κίνηση (1987)· Η εκδίκηση της μάγισσας (1987)· Οι πρωταθλητές (1988)· Οι πειρατές του διαστήματος (1988)· Η μικρή μαγείρισσα (1988)· Ένα ροκ συγκρότημα (1988), Οι προβληματικές επιχειρήσεις (1991), Παίζω με τα κόμικς: Τέσσερα διαδραστικά βιβλιοπαιχνίδια (2014).

Έχει γράψει ακόμα σενάρια για comic-strips, cd-rom, dvd, καθώς και μικρά κωμικά θεατρικά μονόπρακτα και κείμενα για stand up comedy.

Το 1999 ίδρυσε τον Αιρετικό Θίασο και μέχρι το 2002 ήταν αποκλειστικός συγγραφέας και σκηνοθέτης των παραστάσεών του.

Δίδαξε επί δέκα χρόνια «Τεχνική γραφής σεναρίου» σε μεταλυκειακά εργαστήρια καλών τεχνών.

Διοργάνωσε και επιμελήθηκε πλήθος εκθέσεων και εκδηλώσεων που είχαν σχέση με το σκίτσο, το κόμικς και τη γελοιογραφία.

Ενδεικτική βιβλιογραφία

― Ελένη Καλκάνη, «Αρχαία κωμωδία: Οι διασκευές του Αριστοφάνη σε κόμικς», ανέκδοτη διδακτορική διατριβή

― Νίκος Μολυβιάτης, «Ελληνικό κόμικ: Μετά από χρόνια χασμουρητού, η έκπληξη» (για το Χαμένο φάσμα), Εποχή, 8.12.1996

― Τάσος Αποστολίδης, «Σ’ ένα παλιό τουρκόσπιτο» (συνέντευξη στη σειρά «Η γειτονιά μου), Τα Νέα / Ζω στη Θεσσαλονίκη, 22.1.2000

― Θάνος Σιόντορος, «Τα Μίκυ Μάου ήταν μόνο η αρχή», Βook Press, 7, Aπρίλιος 2010

―  Bίκυ Χαρισοπούλου, «Οι 24 ραψωδίες της ομηρικής ‘Οδύσσειας’ έγιναν κόμικς», Τα Νέα, 29.3.2012